1970 lanserades den första Suzuki Jimnyn och sedan dess har modellen sålts i över 2,85 miljoner exemplar. Den är än idag den kanske mest välkända Suzukin, även om exempelvis Suzuki Swift säljer i fler exemplar.
Tuff och tålig med bra framkomlighet har varit Jimnys signatur och något senaste generationen hållit fast vid, vilket vi tog reda på i en provkörning när den lanserades.
Rhino Edition är en limiterad specialutgåva som bygger vidare på det arvet.

Det som främst särskiljer den mot tidigare Suzuki Jimny är extra off road-vänliga däck från BF Goodrich. Utöver det får den en retrogrill, mörktonade bakrutor, vindavvisare och ett unikt Rhino-emblem på bakdörren.
Elektrfieringen tar sig in i alla märken och med Jimnys europeiska bortgång så är hela Suzukis utbud elektrifierat i form av hybrider. Senare i år kommer den helelektriska suven eVX.
Vill man köpa sig en Jimny får man antingen skynda sig och skaffa sitt eget exemplar innan Jimny stängs ner i Europa, eller kanske försöka importera en från någon annan del av världen.
På Fillipinerna började Suzuki nyligen sälja femdörrarsvarianten av bilen, som visades för ungefär ett år sedan. Vi kan alltså förvänta oss att det uppiggande lilla offroad-monstret hålls vid liv. Dock inte i Europa.
Priset för Rhino-kalaset är 299 900 kronor. De borde väl vara ett rimligt pris för marknadens charmigaste 4×4?
