Hoppa till innehåll

Smart Fortwo – snyggare och snålare

Klassiska mikrobilen Smart Fortwo får en tydlig ansiktslyftning till hösten. Ny front, fräschare interiör, nya färger och snålare motorer ingår i paketet. Dessutom tuffare infotainmentsystem. Lite mer kraftfull uppsyn och tydliga diodband som varselljus utmärker Smaert Fortwo 2011. Den ljusblå metalliclacken är också ny. Sedan premiären 1998 har den tvåsitsiga Smart tillverkats i 1,6 miljoner […]

Klassiska mikrobilen Smart Fortwo får en tydlig ansiktslyftning till hösten. Ny front, fräschare interiör, nya färger och snålare motorer ingår i paketet. Dessutom tuffare infotainmentsystem.

Smart Fortwo - snyggare och snålare

Lite mer kraftfull uppsyn och tydliga diodband som varselljus utmärker Smaert Fortwo 2011. Den ljusblå metalliclacken är också ny.

Sedan premiären 1998 har den tvåsitsiga Smart tillverkats i 1,6 miljoner exemplar. I dag säljs den i 45 länder. Till hösten kommer den med markant facelift som tydligast märks på nya exteriörfärger och omgjord front som får den att se lite mer vuxen ut. Varselljus i form av lysdiodband nedtill i stötfångaren är nytt igenkänningstecken på håll.
Sju karossfärger finns nu att välja på, varav en trendigt matt, i en ljusgrön nyans. Markeringen av säkerhetsburen kan också fås i vitt, som komplement till den traditionella i silver.

Invändigt finns en helt nya instrumentpanel med en centralt integrerad bildskärm och textilklädsel på hela ovansidan. Ett antal nya förvaringsfack framhålls i pressmeddelandet, liksom att det finns en ny treekrad, läderklädd ratt med inbyggda farthållarkontroller på tillvalslistan.

Smart Fortwo - snyggare och snålare

NY snyggare instrumentpanel med textil på ytan och rejäl bildskärm i centrum ingår i den uppdaterade Smart Fortwo från i höst.

Väljer man det nya multimediasystemet får man den centrala bildskärmen, satellitnavigator, handsfree via Bluetooth och ingång för yttre ljudspelare. Det går också att styra en inkopplad iPod via bilstereon. Värstingljudsystemet ger surround-sound och har digital multikanalförstärkare på 8×40 watt.

Samtliga motorer blir samtidigt ännu snålare. Turbodieseln på 54 hästar drar så lite att den är marknadsbäst på lågt CO2-utsläpp: 86 gram per kilometer.

Bensinmotorerna på 61 respektive 71 hästkrafter med start/stopp drar nu 4,2 l/100 km i blandad körning, motsvarande 97 g/km, medan 84-hästaren vill ha 4,9 liter och därmed släpper ut 114 gram koldioxid per kilometer.

Värstingversionen från Brabus får effekten höjd från 98 till 102 hästkrafter men klarar sig ändå under miljöbilsgränsen med 119 gram utsläpp per kilometer.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.