Hoppa till innehåll

SMS livsfarligt men förbud hjälper inte

Att tappa koncentrationen genom att till exempel skicka sms samtidigt som man kör bil kan vara livsfarligt. Men studier från USA visar att säkerheten inte förbättras med lagar om förbud. Snarare ökar olyckorna efter ett förbud! Ett litet sms kan väl inte skada? Jo, statistik från USA visar att väldigt många olyckor beror på ouppmärksamma […]

Att tappa koncentrationen genom att till exempel skicka sms samtidigt som man kör bil kan vara livsfarligt. Men studier från USA visar att säkerheten inte förbättras med lagar om förbud. Snarare ökar olyckorna efter ett förbud!

SMS livsfarligt men förbud hjälper inte

Ett litet sms kan väl inte skada? Jo, statistik från USA visar att väldigt många olyckor beror på ouppmärksamma bilförare som distraheras av mobiltelefonen. Men att förbjuda sms och mobilprat hjälper inte heller.

För någon vecka sedan blev den hårda, amerikanska inställning till sms-skickande under bilfärd uppmärksammat även i svenska medier. Det skedde efter en rapport från "American Journal of Public Health" där det hävdades att 16.000 personer dött i trafiken mellan 2001-2007 på grund av telefonanvändande under bilkörning.

Debatten om farligheten i att prata och skicka sms med mobiltelefon har varit het i många länder och lett till förbud. Men inte i Sverige där till exempel Trafikverket ansett att förbud mot mobilprat och sms inte ger någon effekt, även om man samtidigt håller med om att riskerna ökar med distraherade bilförare.

Trafikverket får nu vatten på sin kvarn från oväntat håll. Det är forskargruppen "Highway Loss Data Institute", som finansieras av försäkringsbolag i USA, som studerat sms-förbudet i fyra amerikanska delstater (Kalifornien, Louisiana, Minnesota och Washington). Deras rapport visar att sms-förbud under bilfärd inte bidrar till att minska antalet olyckor, helt enkelt för att lagen inte efterlevs av bilförarna. Snarare kan riskerna öka då vetskapen om förbudet gör att förarna försöker dölja mobiltelefonen samtidigt som man skickar sms, vilket gör handhavandet ännu mera riskabelt. I Kalifornien har till exempel olyckorna bland yngre förare ökat med tolv procent sedan sms-förbudet infördes.

Enligt rapporten från "Highway Loss Data Institute" är ett sms-förbud endast effektivt om trafikpolisen verkligen beivrar brott mot lagen och gör det på ett kraftfullt sätt. Studien visar också att det främst är de yngre bilförarna som struntar i sms-förbud.

Frågan om vad som ska göras för att minska antalet olyckor relaterade till mobiltelefonanvändning återstår alltså. Vad gör man om förbud inte är effektivt, utan snarare ökar olyckorna? I takt med att allt fler människor skickar allt fler sms lär inte den negativa olycktrenden förbättras. Någon av er läsare som har en idé?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.