Hoppa till innehåll

Specialutgåvor av Lotus Emira – hyllar F1-arvet och Peterson

Med F1 på uppehåll kanske abstinensen kan stillas med lanseringen av Lotus Emira i fem F1-inspirerade motiv? Vänta dock inte för länge – det kommer endast tolv av varje.

John Sempill

Den limiterade serien är begränsad till tolv europeiska marknader där Sverige är en av dem.

Förutom Sverige blir Lotus Emira Limited även tillgänglig i Norge, Danmark, Schweiz, Italien, Österrike, Spanien, Luxemburg, Frankrike, Tyskland, Belgien och Nederländerna. 

Dessa 5 versioner erbjuds

Kvintetten består av ”Emiror” med inspiration av Lotus Type 99T, Type 97T, Type 86, Type 78 och Jim Clarks Type 25 från 1963. 

Lotus 97T med en Lotus Emira Limited i bakgrunden.
Förlagan i bildens förgrund är en 97T – bilen som Ayrton Senna vann sin första F1-tävling med, i regnet i Estoril. Notera siffran 12 på Emiran i bakgrunden. Foto: Lotus

Samtliga är signifikativa inom F1-historien och representerar märkesmästerskapstitlar, tekniska innovationer och legendariska förare genom tiderna hos Lotus-stallet.

Närbild på bakljuset på en Lotus Emira. Till höger i bild är en Lotus Type 86.
I denna F1-bil – Type 86 – hade ingenjörerna i teamet lyckats komma till bukt med aerodynamisk instabilitet genom att tillämpa två chassin: ett till de aerodynamiska påfrestningarna och ett till de mekaniska. Foto: Lotus
En Lotus 78 står jämte en Lotus Emira.
Lotus 78 kördes av Ronnie Peterson och Mario Andretti säsongerna 1977 och 1978, innan bilen ersattes av Lotus 79. Det var efter en krasch i Lotus 78 som Ronnie Peterson tragiskt miste livet. Foto: Lotus

Läs även: Tre härliga Ronnie Peterson-minnen

Jim Clarks Type 25 i förgrunden med en grön Lotus Emira i bakgrunden.
Jim Clarks VM-vinnande F1-bil från 1963 – Type 25. Foto: Lotus

Att det rör sig om tolv bilar per version och tolv europeiska marknader bygger på den kända tävlingssiffran som Ayrton Senna körde med under sin tid med Lotus: du gissade rätt – nummer 12. 

Läs även: Se Ronnies tävlingsbilar – världens största privata Lotus-samling

En gul racebil och en person. (AI text)
F1-fans minns onekligen den gula 99T från 1987 – en bil som ledde till en tredje plats i märkes-VM det året. Foto: Lotus

I Sverige startar priserna på lockande 1 275 000 kronor och orderboken är redan öppen.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Lotus

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.