När Rolls-Royce äntligen lanserar en elbil är det inte räckvidd eller motorprestanda som står fokus utan lyx. Tyst kupé är en lyx och för att bli tystast av alla har Spectre 700 kilo ljuddämpning. Totalt väger bilen 2 975 kilo och gör bilen till Rolls-Royce tyngsta hittills.
För att orka med vikten har bilen rejäla elmotorer som ger 585 hästkrafters effekt och hela 900 Newtonmeter i vridmoment. Spectre klarar sprinten från 0 till 100 km/h på imponerande 4,5 sekunder.
Räckvidden anges till 52 mil enligt WLTP. Luftmotståndet är det lägsta någonsin för en Rolls-Royce, med ett cd-värde på 0,25.


Rolls Royce Spectre bygger inte på BMW-teknik utan i stället den tredje generationens ”Architecture of Luxury”-plattform. Konstruktionen består till stora delar av aluminium och batteriet bidrar till att öka vridstyvheten.
För att ge en riktigt bekväm åkkomfort har Spectre samma system för analysering av vägbanan som Ghost-modellen. Systemet kallas Planar Suspension.

Rolls Royce Spectre är en tvådörrars coupé, men med fyra fullstora sittplatser. Längden är hela 545 cm och hjulbasen 321 cm. Avsaknaden har kardantunnel bidrar till de generösa innerutrymmena.
Ett uppseendeväckande tillval är Starlight-dörrpaneler med 5 876 små led-lampor.
Infotainmentsystemet kallas Spirit och är baserad på den åttonde generationens iDrive-plattform från BMW.

Grundpriset är 275 000 pund, vilket motsvarar 3 450 000 kronor. De flesta kunder brukar välja och vraka ordentligt i tillbehörslistan och snittpriset för en Rolls-Royce ligger därför över 500 000 pund (6,25 miljoner kronor).
Spectre kommer att byggas i Goodwood, England.
