Hoppa till innehåll

Spyker i konkurs – Victor Muller: ”Detta är inte slutet”

Efter 15 år gick det inte längre, sportbilstillverkaren Spyker N.V. har ansökt om konkurs. Men enligt grundaren och vd:n Victor Muller är det inte slut än för Spyker, inte ens början på slutet. Samarbetspartners från flygindustrin ska finansiera en ny, eldriven Spyker.

Kanske var det Saab-affären som tog knäcken på sportbilstillverkaren Spyker N.V. När General Motors vägrade nya ägare att kliva in i Saab Automobile tvingades företaget i konkurs i december 2011, något som Spyker sedan krävde skadestånd för. Spykers stämning på 20 miljarder kronor avslogs dock i två instanser, senast i oktober.

Som vi berättat tidigare i höstas krävdes Spyker på pengar av sin hyresvärd, och vd:n Victor Muller meddelade då att nya finansiärer var på väg in, ”inom några dagar”. Det visade sig inte stämma och Spykers konkursansökan är nu formellt godkänd.

Men Victor Muller är ändå inte beredd att ge upp Spyker. I sitt pressmeddelande citerar han Winston Churchill: ”Det här är inte slutet, det är inte ens början på slutet, men det är kanske slutet på början. Jag kommer oförtrutet att sträva efter att återuppliva Spyker så snart det är praktiskt möjigt och – under förutsättning att vi lyckas – fullfölja vårt mål att gå samman med en tillverkare av elektriska flygplan och utveckla revolutionerande teknik för en ny elbilsmodell från Spyker.”

Spyker i konkurs – Victor Muller: ”Detta är inte slutet”
Under 2013 visade Victor Muller upp den nya modellen Spyker B6 Venator, både som coupé och Spyder. Men någon serieproduktion blev det aldrig. Konceptbilen hade en V6-motor med 375 hk och sexstegad automat, karossen var tillverkad i kolfiber.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.