Hoppa till innehåll
Recharge

7 av 10 laddbara bilar leasas

Laddbara bilar lockar nya kunder som avviker från traditionella nybilsköpare, menar Mikael Levin, projektledare på Trafikanalys. En stor andel av dem privatleasades ifjol.

Wiggo Björck

De laddbara bilarna blir allt flera på vägarna, så mycket är klart. Färska siffror från Trafikanalys avslöjar nu att en stor andel av landets elbilar och laddhybrider är leasade.

Sju av tio av de laddbara personbilar som registrerades under 2021 var leasade, enligt myndigheten. Den siffran inkluderar både privat- och företagsleasing.

Majoriteten finns i storstadsområdena, i södra Sverige och längs med Norrlandskusten. Eftersom antalet fyra år gamla laddbara bilar ökade i en stor mängd kommuner under 2021 verkar det som att ”det sker en spridning av den eldrivna fordonsflottan från storstadsområden till övriga landet”, enligt Trafikanalys.

– Laddbara fordon, både de som köps och leasas, attraherar delvis en ny grupp av individer som avviker från traditionella nybilsköpare, säger Mikael Levin, projektledare på Trafikanalys, i ett uttalande.

Totalt privatleasades cirka62 000 bilar i Sverige under 2021. Enligt Mikael Levin var mer än hälften av dessa laddbara.

Generellt sett är yngre människor och storstadsbor mer benägna att både köpa och leasa laddbara fordon, skriver Trafikanalys i sin nya rapport ”Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030”.

”Tillsammans med kundgruppen som traditionellt har köpt personbilar med bensin- eller dieseldrift innebär detta att den samlade kundbasen för personbilar har breddats”, konstaterar rapportförfattarna.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.