I december 2024 meddelade STCC:s promotor SNB Events AB (som varit promotor sen 2020) att de inte skulle fortsätta driva mästerskapet, vilket gjorde att ansvaret föll på Svensk Bilsport. Efter att ha utvärderat förutsättningarna tillsammans med team och arrangörer har Svensk Bilsport nu meddelat på sin hemsida att serien pausas under 2025.
– Vi har undersökt möjligheterna att genomföra STCC 2025 men insett att tiden är för knapp för att skapa ett mästerskap i den kvalitet som ett Racing-SM förtjänar. Därför siktar vi på en stark återkomst 2026, säger Anna Nordkvist, VD för Svensk Bilsport.
Läs också: Tesla sopar banan när historisk STCC-säsong avgörs
Ekonomiska utmaningar och brist på team
Inför 2025 var planen att ha ett startfält med tolv bilar från tre olika team, varav Exion Racing skulle stå för sex av dem. Teamchefen Kevin Engman uttrycker förståelse för beslutet och menar att ekonomiska faktorer och världsläget påverkat situationen.
Även PWR Group, som investerat stora resurser i elektrifieringen av STCC, ser det som ett nödvändigt beslut.
– Att pausa mästerskapet är svårt men nödvändigt för att säkerställa en hållbar och långsiktig framtid. Vi ser fram emot att bidra till en ännu starkare comeback 2026, säger Micke Jansson, CEO för PWR Group.
Brink Motorsport, som vann teammästerskapet 2024, delar den uppfattningen.
– Racingnivån 2024 var en av de bästa på länge, men tiden blev för knapp för att få till ett starkt mästerskap med en ny promotor inför 2025. Vi ser fram emot STCC 2026, säger Tobias Brink.
Eldriftsatsningen har haft utmaningar
STCC övergick till eldrift för några år sedan men har sedan dess haft svårt att locka till sig både tillverkare och stall. Under 2023 drabbades mästerskapet av stora utmaningar med förseningar i produktionen av de nya elektriska tävlingsbilarna från leverantörerna EPWR och STARD, vilket ledde till en kraftigt förkortad säsong.
Säsongen 2024 genomfördes trots utmaningarna och bjöd på en mix av stadsrace och klassiska racingbanor. Mästerskapet inleddes den 8–9 juni i Göteborg med en historisk premiär, där det nya ”Head 2 Head”-formatet introducerades. Därefter kördes tävlingar på Ljungbyheds Motorbana och Knutstorp innan säsongen avslutades på Mantorp Park.
Under 2024 tävlade förarna med eldrivna tävlingsbilar baserade på BMW i4, CUPRA Born, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 för stallen Brink Motorsport, CUPRA Sweden – PWR och Exion Racing. Samtliga team har enligt STCC bekräftat att de avser att fortsätta tävla 2025.
Framtiden för STCC – vad händer nu?
Arbetet med att planera framtiden för svensk racing inleds nu.
– Vi ska göra ett omtag och sätta en långsiktig strategi för mästerskapet, likt det vi gjort med Rally-SM, avslutar Anna Nordkvist.