Hoppa till innehåll

STCC: Nya regler för straffvikt och plomberingstider

De omdiskuterade placeringsvikterna slopas nu i STCC. I stället införs samma system som i VM-serien WTCC. Och de bilar som körs på biogas och diesel med turbomotorer skall nu använda sina motorer under fyra tävlingshelger. STCC följer WTCC när det gäller nya vikttilläggsregler. STCC:s reglemente för 2010 tar form. Nytt för årets säsong är att […]

De omdiskuterade placeringsvikterna slopas nu i STCC. I stället införs samma system som i VM-serien WTCC. Och de bilar som körs på biogas och diesel med turbomotorer skall nu använda sina motorer under fyra tävlingshelger.

STCC: Nya regler för straffvikt och plomberingstider

STCC följer WTCC när det gäller nya vikttilläggsregler.

STCC:s reglemente för 2010 tar form. Nytt för årets säsong är att de extra vikter som en bil har fått för specifika placeringar och mästerskapsposition nu plockas bort. Istället kommer alla bilar av samma typ väga lika mycket.
– Det måste finnas en viktskillnad mellan bilmodellerna då de har olika tekniska förutsättningar. Vi har bakhjuls- och framhjulsdrift, olika typer av växellådor och olika drivmedel. Dessa parametrar måste tas i beaktning, men i övrigt kommer vi att följa VM-reglementet och när de nu gör en ändring väljer vi att följa efter, förklarar STCC:s tekniske chef Johnny Haraldsson.

Det som nu kommer att ske är att varje bilmodell (homologeringsnummer) får samma vikt oavsett hur förarna placerar sig. Vikten bestäms av den bäst placerade bilmodellen i föregående heat och bilarna behåller sin vikt över en hel tävlingshelg vilket innebär två tävlingsheat

Totalt kan det skilja 60 kilo utöver den grundvikt som bestämts innan säsongs start av STCC:s tekniska byrå i samråd med DTC:s motsvarighet.
– Är två bilmodellen tre tiondelar från varandra på en varvtid kommer det inte att utfalla någon justeringar. Utöver det kommer vikten att justeras med 10 kilo per tiondel, säger Harladsson.

Exempel: Om BMW 320si-modell är fyra tiondelar snabbare än närmsta Volvo C30 men en sekund snabbare än närmsta Peugeot 308 i första tävlingen kommer alla BMW- bilar väga 10 kilo mer än alla Volvo-bilar och 60 kilo mer än alla Peugeot-bilar i den andra deltävlingen. Det blir ett tillägg utöver grundvikten som alltså kan variera.
– Det blir den snabbaste föraren för varje bilmärket som sätter vikten för de övriga som kör samma modell, säger Haraldsson.

Viktjusteringarna kommer att uppdateras inför varje tävlingshelg. En bit in i säsongen kommer man dock att titta på de tre senast körda heaten för att få ut ett mer exakt snitt.

Plomberingstiden för turbomoterer förlängs

Volvo drabbades av en rad motorhaverier förra säsongen. Det var i vissa fall sportsligt dyrt då de tvingades flytta ner på startgridden efter att ha fått bytt en plomberad motor.
Reglerna säger nämligen att man inte får byta motor förrän man kört två tävlingshelger med den och därför plomberas den.

Anledningen till dessa regler är att man ska hålla nere kostnaderna i mästerskapet. Tvingas man trots allt byta motor innan man kört två tävlingshelger tvingas man flytta ner tio startpositioner inför nästkommande heat.

Tidigare har samma begränsning gällt också för de turbomotorer som används av Biogasdrivna VW. Nu skärps dock reglerna för dessa och under 2010 kommer turbomotorerna att plmberas över fyra tävlingshelger.
– Turbomotorer anses hålla längre och internationellt tror man på dessa som framtidens motorer. Detta gör att vi bestämt oss för att utöka plomberingstiden på dessa från två till fyra tävlingar, säger Haraldsson.

Turbomotorer är tillåtet om man kör på biogas eller diesel som drivmedel i serien. Än så länge finns ingen dieseldriven bil i startfältet men däremot två biogasdrivna bilar som körs av Fredrik Ekblom och Patrik Olsson.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.