Hoppa till innehåll

Stellantis hotar stänga fabriker – riskerar 30 miljarder i böter

Om inte utsläppsreglerna ändras innan årsskiftet kan Europas största transportbilsfabrik tvingas slå igen.

Stellantis kan tvingas stänga fabriker i Europa – bland annat anläggningen i italienska Atessa – om inte EU:s CO₂-regler mildras innan årets slut. Det säger koncernens Europachef Jean-Philippe Imparato, som varnar för miljardböter om företaget inte klarar utsläppskraven, enligt Automotive News.

EU:s utsläppsregler sätter press

Biltillverkare inom EU måste minska sina genomsnittliga koldioxidutsläpp kraftigt fram till 2027, annars väntar höga straffavgifter. För Stellantis, som står bakom märken som Peugeot, Opel och Fiat, kan böterna uppgå till hela cirka 31 miljarder kronor de kommande två till tre åren.

Jean-Philippe Imparato lyfte frågan vid en konferens i det italienska parlamentet i Rom den 1 juli. Enligt honom är dagens krav orealistiska utan stora förändringar i hur marknaden och regelverken fungerar.

– Vi har två alternativ: antingen ökar vi elbilsförsäljningen kraftigt – vilket inte är möjligt – eller så minskar vi produktionen av bensin- och dieselfordon. Då måste fabriker stängas, säger Imparato.

Italiensk storsatsning hotas

Ett exempel som nämndes var Sevel-fabriken i Atessa, Europas största anläggning för lätta transportbilar, där Stellantis bland annat bygger Fiat Ducato. Om produktionsmixen inte snabbt kan justeras i riktning mot eldrift kan fabriken ligga illa till.

Företaget har redan lobbat för en längre övergångsperiod och lyckats få igenom att böterna inte enbart baseras på 2025 utan på medelvärdet för 2025–2027. Trots detta ser Stellantis fortsatt stora svårigheter att nå målen.

Elbilsförsäljningen måste fördubblas

För att slippa böter skulle Stellantis enligt egna beräkningar behöva fördubbla sin elbilsförsäljning på kort tid, något som bedöms som orealistiskt med tanke på infrastruktur, efterfrågan och prisnivåer.

EU:s klimatpolitik syftar till att minska biltrafikens påverkan på klimatet, men flera tillverkare har varnat för att alltför hårda krav i kombination med låg efterfrågan på elbilar kan slå tillbaka med full kraft – både i form av förlorade jobb och minskad konkurrenskraft.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Giulio Napolitano / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.