Stellantis kan tvingas stänga fabriker i Europa – bland annat anläggningen i italienska Atessa – om inte EU:s CO₂-regler mildras innan årets slut. Det säger koncernens Europachef Jean-Philippe Imparato, som varnar för miljardböter om företaget inte klarar utsläppskraven, enligt Automotive News.
EU:s utsläppsregler sätter press
Biltillverkare inom EU måste minska sina genomsnittliga koldioxidutsläpp kraftigt fram till 2027, annars väntar höga straffavgifter. För Stellantis, som står bakom märken som Peugeot, Opel och Fiat, kan böterna uppgå till hela cirka 31 miljarder kronor de kommande två till tre åren.
Jean-Philippe Imparato lyfte frågan vid en konferens i det italienska parlamentet i Rom den 1 juli. Enligt honom är dagens krav orealistiska utan stora förändringar i hur marknaden och regelverken fungerar.
– Vi har två alternativ: antingen ökar vi elbilsförsäljningen kraftigt – vilket inte är möjligt – eller så minskar vi produktionen av bensin- och dieselfordon. Då måste fabriker stängas, säger Imparato.
Läs också: Stellantis omställning slår tillbaka – tusentals bilar försenade
Italiensk storsatsning hotas
Ett exempel som nämndes var Sevel-fabriken i Atessa, Europas största anläggning för lätta transportbilar, där Stellantis bland annat bygger Fiat Ducato. Om produktionsmixen inte snabbt kan justeras i riktning mot eldrift kan fabriken ligga illa till.
Företaget har redan lobbat för en längre övergångsperiod och lyckats få igenom att böterna inte enbart baseras på 2025 utan på medelvärdet för 2025–2027. Trots detta ser Stellantis fortsatt stora svårigheter att nå målen.
Läs också: Svenska Luvly samarbetar med Stellantis om elektrisk ”Ikea-bil”
Elbilsförsäljningen måste fördubblas
För att slippa böter skulle Stellantis enligt egna beräkningar behöva fördubbla sin elbilsförsäljning på kort tid, något som bedöms som orealistiskt med tanke på infrastruktur, efterfrågan och prisnivåer.
EU:s klimatpolitik syftar till att minska biltrafikens påverkan på klimatet, men flera tillverkare har varnat för att alltför hårda krav i kombination med låg efterfrågan på elbilar kan slå tillbaka med full kraft – både i form av förlorade jobb och minskad konkurrenskraft.