Hoppa till innehåll

Subaru STI Racing Sedan: Bättre än någonsin

Nog för att den fått en ny bakdel med koffert, men det är chassit som gör att nya STI Racing utklassar gamla Impreza WRX STI. Vi åkte till Ahvenisto Race Circuit och upptäckte att Mitsubishi Evo X åter bör se upp. Det är chassit som är den stora grejen med STI Racing – den utklassar […]

Nog för att den fått en ny bakdel med koffert, men det är chassit som gör att nya STI Racing utklassar gamla Impreza WRX STI. Vi åkte till Ahvenisto Race Circuit och upptäckte att Mitsubishi Evo X åter bör se upp.

Subaru STI Racing Sedan: Bättre än någonsin

Det är chassit som är den stora grejen med STI Racing – den utklassar gamla Impreza WRX STI.

Yes! Jag har just avverkat den tredje böjen på krokiga Ahvenisto Race Circuit i Finland – och ropar redan ut min belåtenhet bakom ratten. Av understyrningen från förr är det bara smulor kvar. Chassiförändringarna har gjort susen!
Men om den förbättrade chassibalansen är största nyheten kommer följande uttalande från Subaru inte långt efter: "Subaru kommer nu att söka sig från rally och framöver sikta mer mot racing(!)."
Nog kan det låta konstigt. För hur många får inte upp bilden av en blå, boxerbrummande Impreza med gula 555-dekaler susande fram på en grusspecialsträcka när de hör ordet "Subaru"? Inarbetat sedan länge.

Subaru STI Racing Sedan: Bättre än någonsin

Enligt vår testförare har en rolig bil nu blivit ännu roligare.

Men det finns många tecken på att man menar allvar. Det är ingen slump att den nya bilen heter STI Racing, där man förutom "Impreza" även har skippat "WRX" eftersom R:et står för "Rally". Subaru har börjat delta i racingsammanhang som exempelvis 24-timmarsloppet för standardbilar på Nürburgring. Därtill har Tommi Mäkinen i våras satt nytt varvrekord för fyradörrars sedaner (standardbilar) på nämnda bana med tiden 7.55 minuter – med den STI Racing Sedan jag nu provkör. Till protokollet hör dock att rekordbilen var ett högerstyrt 2-litersexemplar från Japanmarknaden.
"Det tog mig nog lika lång tid att vänja mig vid den högerstyrda bilen som vid banan", säger Mäkinen som knappt sett Nürburgring innan försöksvarven.

Subaru STI Racing Sedan: Bättre än någonsin

Vingen kostar 5.000 kronor extra – men gör mycket för högfartstabiliteten (+ 200 km/h) enligt Mäkinen. Här visad på versionen ”Carbonstyle”.

Framvagnen har fått 35 procent hårdare fjädrar, nya stötdämpare och en 19 millimeter grov krängningshämmare (1 mm tjockare än tidigare). Därtill är de nedre bärarmarna av aluminium nu ovanligt nog försedda med så kallade "Pillow ball-bussningar" för ökad precision. Det är en solid kulled (uniball) som är omgiven av en bussning för att kunna användas i en gatbil.
Bakvagnen har fått omkalibrerade dämpare, 16 procent hårdare fjädrar, 1 millimeter grövre krängningshämmare och sitter stadigare i nya, hårdare bussningar.
Jag vet inte när jag blev så bönhörd senast som motorjournalist. För det som i ett duelltest 2008 mellan Mitsubishi och Subaru framför allt saknades hos Subaru var en roligare chassibalans. Och det är exakt vad den nu fått. STI Racing styr in betydligt bättre och är mer neutral. Visst kan den understyra fortfarande, men bara i de skarpaste kurvorna.

I övrigt är det ungefär samma bil som tidigare, men med 119 liter större bagagerum. Vikten är oförändrad, interiören putsad till det bättre och motorn Euro 5-anpassad (med marginellt höjd förbrukning som följd). Sist men inte minst är boxerljudet mer framträdande tack vare de nya längsmonterade ljuddämparna.
Möjligen har komforten tagit ett halvt steg tillbaka på grund av den hårdare fjädringen, men bilen är tack vare den rimliga ljudnivån inte alls omöjlig att leva med.
En rolig bil har definitivt blivit ännu roligare. Och går att få som halvkombi.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.