Hoppa till innehåll

Suzuki Swift Sport är tillbaka

Nya Suzuki Swift med 94 hästkrafter upplevs av många som i klenaste laget. För den som kräver mer muskler visas just nu Swift S-Concept på Genèvesalongen. Den har 1,6-litersmotor, sänkt chassi och sportig inredning. Tuffare front, skärmbreddare och 18-tumshjul är karaktäristika för Swift S-concept, som förebådar återkomsten för ettriga Swift Sport senare i år. Först […]

Nya Suzuki Swift med 94 hästkrafter upplevs av många som i klenaste laget. För den som kräver mer muskler visas just nu Swift S-Concept på Genèvesalongen. Den har 1,6-litersmotor, sänkt chassi och sportig inredning.

Suzuki Swift Sport är tillbaka

Tuffare front, skärmbreddare och 18-tumshjul är karaktäristika för Swift S-concept, som förebådar återkomsten för ettriga Swift Sport senare i år.

Först fick vi bara en mörk smygtitt på Suzuki Swift S-Concept men nu står den metallic-gula tuffingen på Genèvesalongen, med illröda bromsok och markant vinge över bakrutan.

S-Concept är i princip en tredörrars Swift som sänkts med 35 och breddats med 60 millimeter. Fronten har fått en egen grill, speciella dubbelstrålkastare och större nedre luftintag med extra stora dimljus. Även stötfångarna och skärmbreddarna ger konceptbilen är kraftfullare karaktär, liksom de modelltypiska 18-tumsfälgarna med 45-profilsdäck.

Suzuki Swift Sport är tillbaka

Redig förarplats med tydliga instrument, som sig bör. Farthållare och stereo sköts med knappar i ratten som har svart läderklädsel och gula sömmar.

Suzuki avslöjar att motorn är samma typ som i gamla Sportversionen, och bör betyda minst 125 hästkrafter – Suzuki uppger inte effekten. Bilen är framhjulsdriven via en sexväxlad manuell låda.

Förra generationens Swift Sport hade en högkomprimerad 1,6-litersmotor som gav 125 hästkrafter vid 6.600 r/min och 148 Nm vid 4.800 varv. En spekulation så god som någon är att serieversionen av S-Concept har samma motor med turbomtatning och att den överträffar den gamla när det gäller både effekt, vridmoment och bränsleekonomi.

Suzuki Swift Sport är tillbaka

Sportversionen är lika lätt att känna igen bakifrån med sina dubbla utblås, sidslitsarna i stötfångaren och vingen över bakrutan.

Invändigt betonas sportigheten av extra skålade framstolar från Recaro i svart och gult, läderklädd ratt och kolfiberinlägg i mittkonsolen. Baksätet är utformat med skålade sittplatser för två personer.

Karossen på konceptbilen har intensivt gul metallic-lack som varierar i intensitet vid olika betraktningsvinklar.

Suzuki avslöjar inte när den seriebyggda sportversionen finns i handeln, men en rimlig gissning är att den lanseras till hösten.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.