Den 18 augusti 2025 börjar nya regler för högvoltsbatterier till bilar att gälla inom EU. Organisationen Transport & Environment har undersökt hur väl olika biltillverkare lever upp till de nya kraven.
De nya reglerna kräver bland annat att tillverkarna verkar för minskad negativ miljöpåverkan och tillvaratagna mänskliga rättigheter under hela tillverkningskedjan, från gruva till färdig produkt.
Det ställs också krav på spårbarhet och omfattande dokumentation av hela kedjan. Exempelvis ska enskilda metaller kunna spåras tillbaka till vilken gruva de brutits i.
Läs även: Studie: Så snabbt går elbilen med miljövinst
BMW, Mercedes och VW bäst
T&E skriver i sin rapport att flera batteritillverkare redan har tagit till sig de nya reglerna och infört nya policyer för att uppfylla kravet på ”due diligence”, vilket kan översättas med tillbörlig aktsamhet. Exempelvis har nya rutiner införts för riskbedömning och utsläpp av växthusgaser redovisas.
De europeiska biltillverkarna är långt framme i sin process att anpassa sig efter de nya reglerna som snart börjar gälla, men Tesla och Volvo når inte ända fram.
Enligt T&E har Volvo inte etablerat rutiner för att identifiera och hantera samtliga risker vid batteritillverkning. Tesla har inte redovisat åtgärder för att minska skogsavverkning.
För de kinesiska tillverkarna ser det betydligt mörkare ut och den statligt ägda koncernen SAIC, som äger MG, får dåliga betyg i samtliga kategorier. Även Geely och BYD har mycket arbete kvar för att uppfylla alla krav.
