Med flera miljoner användare och verksamhet i över 20 länder erbjuder Easypark ett sätt att betala för parkering i mobilen. Den svenska parkeringsappen har vuxit rejält de senaste åren, bland annat tack vare förvärv av parkeringsappar i andra länder.
– Bolaget har under 2022 bland annat utvecklat och lanserat ett antal nya tjänster i appen riktade mot både privat- och företagskunder. Utöver nya tjänster har bolaget också på ett gott sätt utökat sin distribution till att omfatta fler städer och parkeringsoperatörer. Därtill kraftigt breddat samarbeten med ett stort antal laddaktörer och därigenom erbjudandet för bilister avseende elbilsladdning, en marknad under kraftig tillväxt, skriver Easypark i bokslutet.
Utbredningen har varit lönsam. Easyparks nettoomsättning i Sverige uppgick till 338 miljoner kronor 2021. 2022 var nettoomsättningen 416 miljoner kronor, en ökning på drygt 23 procent. Dessutom ska de övriga rörelseintäkterna har ökat med drygt 30 procent, från 369 till 482 miljoner kronor.
I en not i Easyparks bokslut framgår det att nettoomsättningen gäller de parkeringsrelaterade intäkterna i Sverige. De övriga rörelseintäkterna innefattar ”ersättning för koncerninterna tjänster, ersättning inom ramarna för ’transfer pricing’ och stöd för korttidspermittering”.
– Resultatprognoser för år 2023 och de kommande två åren som ryms inom bolagets affärsplan pekar på fortsatt tillväxt och lönsamhet, säger Easyparks vd Cameron Clayton.