
Att höja hastigheten på motorvägarna kan minska antalet olyckor – åtminstone enligt en amerikansk forskare. I en debattartikel skrev han att hastighetsskillnaden mellan snabba och långsamma förare i själva verket är farligare än att köra för fort.
Samtidigt visar den svenska Potensmodellen, som är utvecklad från hundratals olika studier från hela världen, att om medelhastigheten ökar med fem procent ökar antalet dödsfall med drygt 20 procent. Det säger Anna Vadeby, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Inte bara hastigheten som spelar roll
Hon vill inte kommentera artikeln i sig men säger generellt att säkerheten på en väg inte bara beror på medelhastighet utan också på till exempel hur trafikflödet fungerar och på hur området vid sidan om vägen ser ut.
”Det finns en förhöjd risk att bli inblandad i en olycka ju högre hastigheten är. Däremot finns det generellt ingen förhöjd risk om du kör långsammare än medelhastigheten på vägen”, säger hon.
”Många har svårt att bedöma risker”
För några år sedan höjdes hastigheten på en del svenska motorvägar från 110 till 120 km/h. Då ökade också antalet svårt skadade med 15 personer per år och det kallar Anna Vadeby en ”signifikant” ökning. Antalet omkomna ligger dock på samma nivå. På landsvägarna där 90 km/h blev 80 minskade antalet omkomna i trafikolyckor med 14 personer om året.
Idén om att hastigheterna på vägarna ska sättas utifrån hur fort 85 procent av bilförarna kör, som den amerikanska forskaren föreslår, är inte ny – den har svenska forskare gått ifrån för flera år sedan, berättar Anna Vadeby.
”Vi som trafikanter har ofta svårt att bedöma risker både för oss själva och andra vid höga hastigheter”, säger hon.