Vi har tidigare rapporterat om att en billigare fyrhjulsdriven i5 var på väg. Hittills har modellen enbart drivit på alla fyra hjul i värstingvarianten M60 xDrive – som kostar över 1,25 miljoner kronor.
BMW i5 eDrive40 har varit det enda alternativet om man vill ha en i5 för under miljonen, en sådan går lös på 815 000 kronor.
xDrive40 ser ut att bli ett kap
Den erbjuder inte enbart en extra motor på framhjulen utan ger också 54 extra hästar, totalt 394 hk och 590 nm. Bilen gör noll till 100 km/h 0,6 sekunder snabbare än eDrive40.
Det blir dessutom ännu bättre. Den adaptiva fjädringen Adaptive Suspension Professional är standardutrustning som även innehåller aktiv dämparkontroll, aktiv integralstyrning och en sänkning på fem millimeter. Det kostar annars 30 000 kronor.
Priset för xDrive40 är 45 000 kronor över den bakhjulsdrivna 40:an. Alltså 860 000 svenska riksdaler.