Peugeot har släppt de svenska priserna för den eldrivna versionen av småbilen 208. De börjar på 419.900 kronor, men redan vid lanseringen kapas instegspriset till 359.900 kronor i en lanseringskampanj.
Instegspriset gäller modellen Active som är förhållandevis snålt utrustad. Varje utrustningssteg utöver Active kostar 20.000 kronor och de flesta lär välja åtminstone Allure där nyckellös start, regnsensor och parkeringsradar bak ingår.
Peugeot e-208 kommer enbart som femdörrarsmodell och har en räckvidd på upp till 34 mil enligt WLTP-körcykeln. Bilen kan snabbladdas till 80 procent på en halvtimme (100 kW) och det finns även en app för att kunna fjärrstyra några av bilens finesser på distans.
Peugeot e-208 är syskonmodell med Opel Corsa-e eftersom de båda biltillverkarna nu ingår i samma koncern. Opel Corsa-e kostar från 349.900 kronor och kommer 33 mil enligt WLTP-körcykeln.
Både Peugeot e-208 och Opel Corsa-e ligger ganska bra till i vår lista över elbilarna med mest räckvidd per krona, men eftersom vi inte tillåter tillfälliga kampanjpriser utan enbart räknar med ordinarie pris hamnar e-208 en bra bit ned i listan.
Volkswagen ID 3 och nya Renault Zoe lär båda bli tuffa konkurrenter för e-208 och Corsa-e. När det gäller ID 3 är den betydligt rymligare till ungefär samma pris (cirka 350.000 kronor), och även där är räckvidden 33 mil enligt WLTP-körcykeln.