2024 blir året som Ford firar 60 år av kontinuerlig produktion av den legendariska modellen Mustang. Det är också året som den senaste generationen av muskelbilen anländer till Sverige.
V8:an har förbättrats på flera punkter vilket gör att den nu producerar 446 hästkrafter och 540 newtonmeter.
Motorn har flera fiffiga detaljer så som ett nytt luftinsugningssystem med dubbla intag och dubbla spjällhus. Vilket utnyttjas för att unna kombinera så bra effektvitet som möjligt med maximal prestanda. Direktinsprutning med högt tryck kombineras med en lågtrycksport för att ge bra botten vrid och mycket effekt högre upp i registret.
Det finns sex olika körlägen där det ena är möjligt att anpassa efter eget tycke och smak. De övriga är Normal,Sport, Slippery, Drag och Track.
Växellådsalternativen är två stycken. Det ena är en tiostegad automat och det andra är en sexväxlad manuell som kommer med varvtalsmatchning.

Styrningen har blivit snabbare med ny styrutväxling. Fjädringsgeometrin har förbättrats för att bland annat minimera understyrning. Adaptivfjädring i form av MagneRide övervakar vägförhållandena tusen gånger per sekund men kostar 25 000 kronor.
Handbroms för bredställ. Den elektroniska parkeringsbromsen, benämnda ”drift-broms” av Ford, är gjord för att passa extra bra till handbromssladdar.
Framför ratten finner man ett digitalt instrumenkluster på 12,4-tum och till höger om den sitter infotainmentskärmen på 13,2-tum.
Entusiasterna kan komma att rycka till när de får höra att interiörbelysningen och skärmens teman, som från fabrik innefattar koppar och mörkare färger, liknar dem man finner i den elektriska suven Mustang Mach-E.

Innerbelysningen kan givetvis anpassas via skärmen. Instrumentpanelen ändrar sig dock automatiskt utifrån valt körläge.
Trådlöst Apple Carplay och Android Auto är det många som kommer glädjas åt. Färre är det som gillar Fords val att flytta många funktioner bort från fysiska reglage och in i pekskärmen.
Givetvis kombineras allt ovan med massor av uppdaterade och nya säkerhetssystem och hjälpmedel till föraren.
Design

Nya Mustang behåller sitt exteriörea-DNA. Det råder inget tvivel om vad det är för bilpå bilderna. Varje Mustangmodell har för första gången sin egna unika front. Bak finner man de karaktäristiska baklamporna bestående av tre röda streck.
Mustang lanseras med totalt tolv lackalternativ, valet av svarta eller röda Brembo-bromsok (5 500 kr) och två olika 19-tums fälgar.
Dark Horse – Mustang gjord för bankörning

Mustang kommer också i en variant speciellt gjord för de som vill köra på banan.
Dark Horse har en unik version av den helt nya V8:an. Bland annat ger det högre effekt tack vare nya kamaxlar och speciell Dark Horse-optimering. Insugset med dubbla gasspjäll släpper in dubbelt så mycket luft till motorn för maximal prestanda.
Det ger Dark Horse 453 hästkrafter och ett vridmoment på 540 newtonmeter. 7 hk mer än vanliga Mustang GT. Även den sexväxlade lådan skiljer sig från den i de mer alldagliga varianterna.
Performance paket är standard och innehåller bland en del annat extra motoroljekylare, transmissionsoljekylare (för automat) och en lättare kylare för motorn plus starkare fläktar som ger bättre kylförmåga. En bakaxelkylare är även det inkluderat och den tidigare nämnda parkeringsbromsen gjord för drifting.
Helt enkelt många detlajer som håller temperaturerna i schack även vid riktigt hård körning.

Chassit har även det fått sig en omgång med större krängingshämmare bak och kraftigare dämpare i fram. Bromsarna från Brembo är också biffigare. MagneRide är standard i Dark Horse.
En fast bakvinge, sidokjolar och en diffusor gör att luften flödar runt bilen på bästa sätt och att eventuella åskådare lätt kan se att det inte handlar om vilken Mustang som helst.
Inuti är accentsömmar, blåa säkerhetsbälten, flera svarta detaljer, en dedikerad knapp för de olika körlägena och anodiserade rattpaddlar för de som väljer automatlådan det som sticker ut jämfört med Mustang GT. De som satsar på manuell låda får en anodiserad växelspak i titan.
Det är priset för nya Mustang

En Ford Mustang Fastback med V8:a kostar från 665 900 kronor, cabrioleten startar på 709 900 kronor och Dark Horse börjar på 795 900.