Energimyndigheten har fått nya pengar för att finansiera ett svenskt samarbete kring elbilar. Målet är att redan nästa år ha 100 elbilar, baserade på Saab 9-3, i trafik för att testa tekniken. Även Volvo ska ta fram en elbil.
Electroengines koncept ZE Saab 9-3 imponerar. Prototypbilen väger lika mycket som en vanlig 9-3 Aero, den har samma innerutrymme och går att köra hela 30 mil på en laddning. Priset uppges till ”cirka” 495.000 kronor, vilket inte är billigt men heller inte speciellt dyrt med tanke på att modellen har 335 hk, går 0 – 100 km/h på 6,3 sekunder och kostar under hälften av vad till exempel sportelbilen Tesla gör. KLICKA FÖR STÖRRE
När näringsminister Maud Olofsson besökte Trollhättan i tisdags hade hon med sig stödpengar för att stimulera forskningen kring elbilsteknik. Satsningen finansieras av Energimyndigheten och ska ske dels hos Innovatum Teknikpark i Trollhättan samt hos Volvo Personvagnar i Göteborg.
Innovatums forskningsprojekt handlar om en testflotta på 100 ZE Saab 9-3, utvecklade av Uppsalaföretaget Electroengine. Det är för övrigt samma bil som vi provkörde för en tid sedan och den artikeln hittar du på den här länken. Elbilen ZE Saab 9-3 använder sig av ett litiumjonbatteripaket som tillverkas av Boston Power. Det unika med Electroengines system är att man utvecklat en ny metod att styra varje battericells laddning, vilket dels gör tillverkningen billigare men också innebär att batteriet kan djupurladdas mer.
Enligt Energimyndigheten ska arbetet hos Innovatum i Trollhättan skapa förutsättningar för en svenskbaserad batteriproduktion. Man ska även ge en grund för större integration mellan fordonstillverkare och batterileverantörer. Energiutvecklingsnämnden beviljar 86 miljoner kronor till projektet och det utgör 62 procent av de stödgrundande kostnaderna i projektet. Hela projektet hos Innovatum omfattar en summa på 200 miljoner kronor.
Volvos eldrivna citybil ska täcka 90 procent av behovet för de dagliga jobbpendlarna. Ska vi gissa på en aktionsradie kring fem till tio mil? Volvos konceptbil C30 BEV, på bilden, klarar 15 mil på en laddning.
Volvo Personvagnar ska skapa ett eldrivet stadsfordon som ska ha tillräckliga prestanda för att täcka 90 procent av det dagliga transportbehovet hos en bilpendlare. Energimyndigheten delfinansierar med 150 miljoner kronor och totalt omfattar forskningsprojektet 300 miljoner. Målet är att öka Volvos kompetens kring elbilar och citybilen ska uppfylla alla gällande säkerhetskrav – till exempel de hos Euro-NCAP. Dessutom ska bilen vara lika bekväm som en vanlig bil, med goda köregenskaper dessutom.
Energimyndigheten säger det inte rakt ut men vi skulle gissa att det för Volvos del blir en fortsättning av den C30 BEV som vi provkörde tidigare i höstas, se artikeln på den här länken. C30 BEV har en räckvidd på 15 mil, vilket nog är i överkant för det dagliga pendlandet. Volvos målsättning är att C30 BEV – eller en motsvarande modell – ska vara klar att erbjuda kunderna kring 2012 – 2013.