Hoppa till innehåll

Svenskt stål i Porsche

Porsche har tecknat avtal med svenska ståltillverkaren H2 Green Steel. 2026 kommer stålet i sportbilarna ha ett reducerat koldioxidavtryck med upp till 95 procent.

Det så sent som år 2020 grundade H2 Green Steel är ett svenskt bolag, som planerar att producera stål i en närapå fossilfri process. Detta bland annat med hjälp av vätgas.

År 2021 aviserade man ett stålverk ska byggas i Norra Svartbyn i Boden. Stålproduktion är normalt förknippat med höga koldioxidutsläpp, och en uttalad minskning med upp till 95 procent jämfört med konventionella metoder, betyder självklart minskat koldioxidavtryck för de produkter som går över till detta stål.

En Porsche 911 sätts ihop i en fabrik. (AI text)
Porsche 911 – helt utan extrautrustning.

Porsche och H2 Green Steel har nu skrivit ett avtal som innebär att upp till 35 000 ton av lågutsläppsstål tillverkat i Sverige från år 2026 ska användas årligen av den tyska sportbilstillverkaren.

Det betyder nu inte att allt stål Porsche använder kommer att komma från Boden. Porsche har ett större behov än så – år 2022 använde man totalt 220 000 ton stål i tillverkningen av sina bilar.

– Porsche arbetar mot en koldioxidneutralitet över hela värdekedjan för sina bilar till 2030 och koldioxidreducerat stål spelar en nyckelroll i vår hållbarhetsstrategi, säger Barbara Frenkel, Executive Board Member for Procurement på Porsche AG.

– Med stålet från H2 Green Steel siktar vi på att ytterligare minska koldioxidutsläppen som orsakas av detta viktiga material.

En bil står parkerad i en snöig äng. (AI text)
I Norra Svartbyn utanför Boden finns förutsättningar för förnyelsebar el och här bygger H2 Green Steel upp sitt stålverk.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.