Hoppa till innehåll
Recharge

Sveriges första eldrivna bärgningsbil rullar i Stockholm

Assistancekåren har skaffat en eldriven Volvo-bärgare som får köra i den nya miljözonen. Elbärgaren lastar 7,9 ton.

Assistancekåren Stockholm hävdar stolt att detta är Sveriges första helt eldrivna bärgningsbil.

– Elbärgaren är något helt nytt. Det känns riktigt kul att den allra första elbärgaren rullar i våra färger!, säger Mikael Hollström på Assistancekåren Stockholm.

Den började tjänstgöra under den första veckan i december. Eldriften gör att bärgaren får köra i den nya kommande miljözonen i centrala Stockholm.

Miljözonen (klass 3) skulle börja gälla efter årsskiftet, men stoppades nyligen av Länssstyrelsen. Inom zonen är till och med laddhybridbilar förbjudna, även om de körs på el. För tyngre fordon som lastbilar och bussar är dock laddhybrider tillåtna.

Eldriften gör bärgaren både tyst och utsläppsfri vid körning.

– Den är tyst och utsläppsfri hela tiden. Även när den använder hydraulik och vinschar. Allt är 100 % eldrivet.

Den nya elbärgaren kommer att utgå från Assistancekårens nya bärgningscenter i Årsta i södra Stockholm.

Elbärgaren är byggd på en Volvo FH Electric med 21 tons totalvikt. Den lastar 7,9 ton och är byggd av italienska Co Me Ar som är specialiserade på bärgningsbilar.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.