Inom någon vecka väntas affären mellan Tata och Ford vara klar och Jaguar har en ny ägare. Det kan innebära att Jaguar äntligen får vind under vingarna och utvecklar flera nya modeller. Inte minst hoppas vi på att Jaguar förverkligar den undersköna konceptbilen ”F-Type” som Ford inte hade råd med.
Jaguar F-Type presenterades redan år 2000, på Detroit-salongen, men har aldrig blivit bortglömd av entusiasterna. Kanske kan den bli verklighet när Tata tar över. KLICKA FÖR STÖRRE
Enligt nya uppgifter från de engelska fackföreningarna är avtalet mellan Ford Motor Company och indiska Tata Group i princip klart. Det återstår bara några detaljer och avtalet väntas bli presenterat i mitten av februari, alltså om dryg vecka. Då skiftar Jaguar och Land Rover ägare och lämnar PAG-gruppen hos Ford, där bara Volvo Personvagnar återstår.
Till skillnad mot vad många bedömareförutspått blir det inget delägande av Jaguar, enligt de detaljer som läckt ut från förhandlingarna. Ford säljer båda företagen till 100 procent och behåller inte en minoritetspost, som man gjorde med Aston Martin när det företaget såldes till Prodrive.
Enligt våra kolleger på brittiska Autocar, som brukar vara välinformerade om aktiviteterna inom engelsk bilindustri, kan försäljningen bli ett riktigt lyft för Jaguar. Efter 15 års vanvård och en oförmåga att ge vinst kan det bli ända upp till fyra nya Jaguar-modeller, om vi får tro Autocar.
Många av komponenterna skulle F-Type dela med XF, men roadstern är betydligt mindre och V6 blir största motoralternativet. KLICKA FÖR STÖRRE
Om Autocar har rätt planeras det redan för mer "sport" och mer "coupé" som komplement till Jaguars nuvarande modellflora. Målsättningen är att sälja 40.000 XF per år, 25.000 XK och cirka 15.000 XJ. På toppen av detta kommer förhoppningsvis den helt nya F-Type, som med en produktion på cirka 10.000 bilar per år skulle göra att Jaguar närmar sig den magiska gränsen på 100.000 bilar per år – tillräckligt för en lönsam affär.
Vi hoppas förstås att Autocar har rätt och att Jaguar nu får möjlighet att förverkliga den undersköna konceptbilen F-Type, som premiärvisades redan i Detroit år 2000. En enig presskår utnämnde konceptbilen till en av de vackraste man någonsin sett och succén verkade given från början.
Den lilla roadstern blinkade historiskt till klassiska E-Type från 60-talet men hade ändå en egen karaktär och modern design, signerad Keith Helfet (som också ritat XJ220 och konceptbilen XK-180). Dåvarande chefen för PAG-gruppen, den dynamiske Wolfgang Reitzle, lovade i början av 2001 att F-Type skulle bli verklighet men sen gick det som med så många andra projekt inom Ford-koncernen – nedläggning på grund av dålig ekonomi.
F-Type må ha några år på nacken men den ligger helt rätt i tiden. Aluminiumdetaljer, liten storlek och låg vikt kan ge bra prestanda även med en måttligt stor motor, som samtidigt är bränslesnål. En liten roadster krockar inte med övriga Jaguar-modeller och den kommer sannolikt löpa en mycket liten risk för att inte uppfattas som en "äkta" Jaguar (till skillnad mot X-Type som aldrig accepterades av entusiasterna som något annat än en illa förklädd Mondeo).
Konceptbilen lever faktiskt fortfarande och går att beskåda i Jaguars eget museum "Jaguar-Daimler Heritage Trust" som ligger vid Browns Lane i Coventry, England.
Bland övriga modeller som Autocar också ser i sin spåkula hittar vi en coupeversion av XF, en "crossover" XF samt givetvis en XF convertible. Likaså hoppas man på en riktig Aston-utmanare i form av XKR-R Coupé, en vidareutveckling med ultrasportig stil och vidhängande prestanda.