Snö-kö-kaoset på E22:an i Skåne har väckt många frågor om hur länge en elbil kan stå på ”tomgång” i en bilkö. Vi har räknat ut det, men Tesla-Bjørn vill passa på att testa det i praktiken när kvicksilvret föll under 20 minusgrader utanför Oslo där han bor.
Han använder en Tesla Model S Plaid som har ett stort batteri på 95 kWh netto. Testet gick bra och han kunde hålla igång kupévärmen i 43 timmar.
När han sedan skulle ladda upp bilen igen uppenbarade sig ett problem som Tesla antagligen inte förutsett.
Bilen behövde förvärma batteriet inför laddning, men den orkade inte dra i gång förvärmningen. Trots att bilen var ansluten till en laddbox kunde bilen inte ta kraft från boxen till förvärmningen.
Lösningen blev att knuffa den 2,3 ton tunga bilen in i garaget där det var 8 plusgrader. Efter ett par timmar var bilen tillräckligt varm för att starta förvärmningen av batteriet.
Tesla-Bjørns teori är att 12-voltsbatteriet är boven i dramat. Batteriet orkade inte dra i gång värmepumpen och högvoltsbatteriet klarade inte av att ladda 12-voltsbatteriet.
– Den är ”made in California” – så börjar saker krånga, ta in den i värmen eller vänta till våren, säger Tesla-Bjørn ironiskt.