Tesla har tappat rejält i Sverige. Enligt Mobility Sweden nyregistrerades bara 203 Teslabilar under april – ett tapp på nästan 81 procent jämfört med samma månad i fjol. Detta sker samtidigt som den svenska bilmarknaden som helhet ökade med drygt tio procent.
Som jämförelse ökade konkurrenterna Volkswagen med 86 procent och Volvo med 29 procent under samma period.
Tesla har själva lyft att en ny version av storsäljaren Model Y påverkat leveranserna tillfälligt. Men enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på analysföretaget Ynnor handlar det om betydligt djupare problem.
– Vi pratar inte om ras. Det är ren katastrof, säger han till Dagens Nyheter.
Läs också: Tesla rasar i Sverige – sämsta kvartalet på fyra år

Mättad marknad och rasade andrahandsvärden
Enligt Svensson har Tesla sålt stora volymer till privatpersoner under 2023, bland annat med nollräntor och sänkta priser. Men nu är många av dessa kunder mätta – samtidigt som andrahandsvärdena har sjunkit kraftigt.
– Tesla konkurrerar med sig själva på andrahandsmarknaden där man kan göra fynd på nästan nya bilar. Det gör att många behåller sin nuvarande bil i stället för att köpa ny, säger han.
Tjänstebilskunder överger märket
Flera företag har också valt bort Tesla som tjänstebil, delvis efter IF Metalls strejk under hösten 2023. Andra pekar på Elon Musks politiska utspel och kopplingar till Donald Trump som en orsak till att varumärket tappat i attraktionskraft.

Men Ronny Svensson menar att det i första hand handlar om ekonomi.
– Företag tittar på innehavskostnader och andrahandsvärden. Där står sig Tesla dåligt just nu, säger han.
Tesla har hittills i år tappat omkring 60 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt fortsätter andra tillverkare att vinna mark – exempelvis har Volkswagens elbilsmodell ID.7 snabbt blivit en storsäljare.