Hoppa till innehåll
Recharge

Tesla störtdyker – tappade 81 procent i april

Medan bilmarknaden växer fortsätter Tesla att rasa. Nu pekar experterna på faktorer som Elon Musk själv, till en mättad marknad.

Tesla har tappat rejält i Sverige. Enligt Mobility Sweden nyregistrerades bara 203 Teslabilar under april – ett tapp på nästan 81 procent jämfört med samma månad i fjol. Detta sker samtidigt som den svenska bilmarknaden som helhet ökade med drygt tio procent.

Som jämförelse ökade konkurrenterna Volkswagen med 86 procent och Volvo med 29 procent under samma period.

Tesla har själva lyft att en ny version av storsäljaren Model Y påverkat leveranserna tillfälligt. Men enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på analysföretaget Ynnor handlar det om betydligt djupare problem.

– Vi pratar inte om ras. Det är ren katastrof, säger han till Dagens Nyheter.

Grå Tesla Model Y visas i ett showroom.
Tesla Model Y har tidigare varit en storsäljare, men leveranserna har minskat i väntan på en uppdaterad version. Foto: SOPA Images / Getty Images

Mättad marknad och rasade andrahandsvärden

Enligt Svensson har Tesla sålt stora volymer till privatpersoner under 2023, bland annat med nollräntor och sänkta priser. Men nu är många av dessa kunder mätta – samtidigt som andrahandsvärdena har sjunkit kraftigt.

– Tesla konkurrerar med sig själva på andrahandsmarknaden där man kan göra fynd på nästan nya bilar. Det gör att många behåller sin nuvarande bil i stället för att köpa ny, säger han.

Tjänstebilskunder överger märket

Flera företag har också valt bort Tesla som tjänstebil, delvis efter IF Metalls strejk under hösten 2023. Andra pekar på Elon Musks politiska utspel och kopplingar till Donald Trump som en orsak till att varumärket tappat i attraktionskraft.

Elon Musk blickar in i kameran under ett evenemang, omgiven av reportrar.
Teslas vd Elon Musk har varit i fokus för både politiska kontroverser och bolagets försäljningsproblem. Foto: Andrew Harnik / Getty Images

Men Ronny Svensson menar att det i första hand handlar om ekonomi.

– Företag tittar på innehavskostnader och andrahandsvärden. Där står sig Tesla dåligt just nu, säger han.

Tesla har hittills i år tappat omkring 60 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt fortsätter andra tillverkare att vinna mark – exempelvis har Volkswagens elbilsmodell ID.7 snabbt blivit en storsäljare.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Sean Gallup / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.