Tesla har det tufft i Europa – och i Sverige märks det extra tydligt. Enligt Mobility Swedens senaste registreringsdata såldes endast 911 Tesla-bilar i mars, vilket motsvarar en nedgång på 64 procent jämfört med samma månad i fjol.
För första kvartalet som helhet är tappet ännu större: minus 55 procent, rapporterar Automotive News. Det är den svagaste starten på året för Tesla i Sverige sedan 2021.
Politisk profilering och förseningar slår hårt
Flera faktorer tros ligga bakom raset. För det första har Tesla pausat produktionen i väntan på en uppdaterad version av storsäljaren Model Y – något som kostat både tid och försäljning.
Samtidigt har Elon Musks politiska utspel och stöd till högerextrema partier i Europa väckt kritik, vilket kan ha påverkat köplusten negativt även i Sverige.
Tesla har dessutom blivit måltavla för vandalism runt om i Europa – och Stockholm är en av städerna där bilar sprayats och skadats i protester kopplade till ”Tesla Takedown”-rörelsen.
Svenskar väljer andra märken
Flera konkurrenter – inte minst kinesiska märken som BYD – tar nu marknadsandelar från Tesla. Även europeiska tillverkare som Renault och Citroën har börjat rulla ut billigare elbilar som lockar svenska köpare i en mer osäker ekonomi.
Tesla har gått från att vara synonymt med elbil till att bli ett av flera alternativ – och just nu väljer allt fler svenskar något annat.