Hoppa till innehåll
Recharge

Stockholm stoppar självkörande Teslor – för stor risk

Trots kampanj från fans och ett hjärta från Elon Musk får Teslas självkörande bilar inte rulla i Stockholm.

Tesla ville ta sitt självkörande system, FSD Beta (Full Self-Driving), till Stockholm – men får nej.

Beskedet kommer direkt från staden, som i ett brev till företaget förklarar att testet är för riskfyllt och att resurserna redan är upptagna med andra teknikprojekt.

– Testet är det första i sitt slag, planerat att genomföras i hela staden och innebär vissa risker för både infrastruktur och tredje man, skriver Stockholm stad i beslutet, som Allt om Elbil tagit del av.

Som motivering anges också att staden redan har fullt upp med andra innovationstester och därför inte kan säga ja till ett nytt projekt just nu.

Kampanj – och Musk reagerade

Initiativet att få FSD Beta till Sverige började på X (Twitter), där svenska Tesla-fans startade en kampanj för att påverka Transportstyrelsen.

Elon Musk själv noterade uppropet – och skickade ett rött hjärta tillsammans med en svensk flagga.

Men det hjälpte alltså inte i fallet med Stockholm.

Rullar i Europa – men inte här

Tesla har redan testat systemet i städer som Rom, Amsterdam och Paris. Nästa steg blir Texas, där ett begränsat antal självkörande Model Y väntas rulla ut i Austin den 22 juni.

Där får bilarna köra utan förare – men övervakas på distans och håller sig inom ett avgränsat område.

Här hemma? Där är det alltså tvärstopp.

Vad är FSD Beta?

FSD Beta är Teslas mest avancerade förarassistanssystem hittills. Det klarar att svänga i korsningar, hantera rödljus och ta beslut i stadstrafik.

Men helt självkörande är det inte – föraren måste fortfarande vara beredd att ta över. Systemet klassas som nivå 2+ och är under test i både USA och Europa.

Svensk lag bromsar utvecklingen

I USA är regelverken för självkörande fordon mer flexibla. Delstater som Kalifornien och Texas tillåter exempelvis robotaxis utan förare, så länge de övervakas på distans.

I Sverige gäller striktare regler. För att ett test ska godkännas krävs:

  • att en förare finns i bilen
  • att testet godkänts av Transportstyrelsen
  • att det sker inom ett tydligt avgränsat område

Dessutom har kommuner som Stockholm rätt att säga nej – oavsett nationellt godkännande.

Se hur det ser ut i Rom

Vill du se hur Teslas självkörning fungerar i praktiken? Här är ett klipp från ett av FSD-testerna i Rom:

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: YouTube / X (Skärmdump)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.