Tesla ville ta sitt självkörande system, FSD Beta (Full Self-Driving), till Stockholm – men får nej.
Beskedet kommer direkt från staden, som i ett brev till företaget förklarar att testet är för riskfyllt och att resurserna redan är upptagna med andra teknikprojekt.
– Testet är det första i sitt slag, planerat att genomföras i hela staden och innebär vissa risker för både infrastruktur och tredje man, skriver Stockholm stad i beslutet, som Allt om Elbil tagit del av.
Som motivering anges också att staden redan har fullt upp med andra innovationstester och därför inte kan säga ja till ett nytt projekt just nu.
Läs också: Tesla har hittat genväg för att aktivera FSD-självkörning inom EU
Kampanj – och Musk reagerade
Initiativet att få FSD Beta till Sverige började på X (Twitter), där svenska Tesla-fans startade en kampanj för att påverka Transportstyrelsen.
Elon Musk själv noterade uppropet – och skickade ett rött hjärta tillsammans med en svensk flagga.
Men det hjälpte alltså inte i fallet med Stockholm.
— Elon Musk (@elonmusk) June 14, 2025
Rullar i Europa – men inte här
Tesla har redan testat systemet i städer som Rom, Amsterdam och Paris. Nästa steg blir Texas, där ett begränsat antal självkörande Model Y väntas rulla ut i Austin den 22 juni.
Där får bilarna köra utan förare – men övervakas på distans och håller sig inom ett avgränsat område.
Här hemma? Där är det alltså tvärstopp.
Vad är FSD Beta?
FSD Beta är Teslas mest avancerade förarassistanssystem hittills. Det klarar att svänga i korsningar, hantera rödljus och ta beslut i stadstrafik.
Men helt självkörande är det inte – föraren måste fortfarande vara beredd att ta över. Systemet klassas som nivå 2+ och är under test i både USA och Europa.
Svensk lag bromsar utvecklingen
I USA är regelverken för självkörande fordon mer flexibla. Delstater som Kalifornien och Texas tillåter exempelvis robotaxis utan förare, så länge de övervakas på distans.
I Sverige gäller striktare regler. För att ett test ska godkännas krävs:
- att en förare finns i bilen
- att testet godkänts av Transportstyrelsen
- att det sker inom ett tydligt avgränsat område
Dessutom har kommuner som Stockholm rätt att säga nej – oavsett nationellt godkännande.
Se hur det ser ut i Rom
Vill du se hur Teslas självkörning fungerar i praktiken? Här är ett klipp från ett av FSD-testerna i Rom: