Teslas försöksverksamhet med att öppna sina Supercharger-laddstationer för andra elbilar utökas. Nu har den amerikanska elbilstillverkaren även öppnat upp ett antal stationer i vårt grannland Norge och Frankrike.
Det var i november som Tesla öppnade upp tio stationer i Nederländerna för elbilsägare i landet. För att starta och betala för laddningen behöver de som kör andra elbilar ladda ned Teslas mobilapp. Någon ”plug & charge” är det alltså inte tal om.
I Norge har 15 stationer med totalt 305 V2- och V3-laddstolpar öppnats för ”icke-Teslor” från vissa länder. I Frankrike rör det sig också om 15 stationer, men vi har ingen uppgift om hur många stolpar det gäller.
Tyvärr är bilsemestrande svenskar som inte kör Tesla fortsatt portade från Superchargerstolparna. De nu totalt 40 ”öppna” stationerna är bara det för elbilister från Nederländerna, Frankrike, Norge och Tyskland. Det gäller också att ha en elbil med CCS-laddkontakt – förare av exempelvis Nissan Leaf (som har en chademo-kontakt) kan alltså inte ladda på Tesla Supercharger.
Abonnemang ger lägre kWh-pris
Priserna varierar mellan olika stationer men enligt norska Motor är prispåslaget för elbilister som inte kör Tesla ungefär 60 procent. Vill man betala samma pris per kWh som Teslaägarna behövs ett abonnemang som kostar 129 norska kronor (135 svenska) per månad.
För att undvika trängsel tillkommer sedan tidigare en straffavgift på 10 kronor per minut om man står kvar inkopplad med en fullt laddad bil. Den avgiften gäller även Teslaförare.
Stationerna som öppnats i Norge ska dock vara några av de största i landet, noterar sajten tek.no. De har med andra ord mycket ledig kapacitet som Tesla uppger att de ”vill dela med sig av”.
Skulle trängsel uppstå under exempelvis semestertider är det inte uteslutet att Tesla väljer att tidvis ”låsa” Superchargerstationerna och göra dem exklusiva för Teslägare igen. På sin sajt skriver Tesla att man ”kommer att övervaka varje station noga och lyssna på vad kunderna berättar om sina upplevelser”.