Hoppa till innehåll

Teslachefen: ”Omöjligt att köra slut på strömmen”

Teslachefen Elon Musk presenterar en ny funktion som i princip gör det omöjligt att köra batteriet i Model S tomt. Dessutom kommer autobroms och möjlighet att ”kalla fram” sin bil från garaget.

Tesla: "Om Apple ringer kommer vi ta samtalet…"
Här testar vi "Insane Mode" i Tesla P85D

Ångesten över att strömmen inte ska räcka till är det största problemet med elbilarna – och under torsdagen höll Tesla en presskonferens där företagets vd Elon Musk helt ville ”sätta stopp för räckviddsångesten”.

Som vanligt hos Tesla uppdateras Model S trådlöst över nätet. Version 6.2 av mjukvaran innehåller två viktiga nyheter.

Först ut är funktionen Range Assurance som varnar om du är på väg att köra för långt från en av Teslas Superchargers. Istället guidas föraren till en snabbladdare med hjälp av navigationssystemet. Målet är att det ska bli omöjligt att köra slut på strömmen i en Tesla.

Du måste säga att du aktivt vill få slut på räckvidd – två gånger – för att det ska hända.

”Det är omöjligt att köra slut på strömmen om du inte gör det med avsikt”, sa Elon Musk.

Teslachefen:
Tesla höll presskonferens under torsdagen med företagets vd Elon Musk. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.

Den andra nyheten i version 6.2 är en reseplanerare som tar hänsyn till var det finns laddstationer, och hur lång tid det tar att ladda vid varje enskild station. Bilen skickar en notis till telefonen när den är färdigladdad vid stationen.

Dessutom finns autobroms och dödavinkelvarning i mjukvaruuppdateringen. Den här uppdateringen gäller för alla Model S som sålts efter oktober och som har en kamera.

Nästa stora nyhet är version 7.0 av mjukvaran, som Elon Musk presenterade kort under torsdagen. Största nyheten här är att Model S kan ta hand om styrningen själv. Teslas egna utvecklingsbilar körs mellan San Francisco och Seattle, en sträcka på 130 mil, och enligt Elon Musk behöver föraren ”knappt röra ratten alls”.

Version 7.0 bjuder också på en nyhet som lär imponera på de flesta: möjlighet att ”kalla fram” sin Tesla från parkeringsplatsen. Den kör fram till förarens plats helt själv och kan också öppna och stänga garageporten själv.

Dessutom får Model S ett nytt grafiskt gränssnitt, men Tesla avslöjar inte hur det ser ut.


Teslachefen:

Läs också…

Tesla: ”Om Apple ringer kommer vi ta samtalet…”


Några andra nyheter som presenterades under presskonferensen:

• Det senaste beskedet om när Model X ska lanseras är ”under sommaren”.

• Funktionen som varnar om du är på väg att köra utanför räckvidden från en snabbladdare tar också hänsyn till temperaturen, luftkonditioneringen, vindhastigheten och högt belägna bergsvägar.

• Bättre ljud i stereon, lovar Elon Musk: ”Det är en märkbar förbättring.”

• Enligt Elon Musk kan Tesla utveckla en elbil med räckvidd på över 80 mil idag, men skillnaden mot idag skulle ändå bli marginell med hänsyn till kostnaden. Idealsiffran är mellan 40 och 60 mil.

• Version 6.2 av mjukvaran betatestas just nu och bör nå Model S-ägarna om drygt tio dagar.

Vi provkör Tesla Model S P85D: "Mycket imponerande"
Tesla Model S P85D i "Insane Mode" – så upplevs det i verkligheten
Teslachefen:
Hur upplevs då P85D med ”Insane-knappen” intryckt? I den här video där en grupp intet ont anande amerikaner får prova på den massiva kraften. Bered dig på många leende och ”WTF!” Klicka på bilden för att läsa mer och se videon.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.