Autobroms är en viktig funktion som kan spara liv om den fungerar som tänkt. Särskilt vid backning har systemen visat sig ha svårt.
Var fjärde fotgängarkollision sker med bilens bakdel, uppger ADAC.
2019 testade den stora tyska bilägarorganisationen ADAC tio bilar och kom fram till att inte en enda klarade alla de tre backmomenten fullt ut: påkörning av fotgängare, stillastående fordon och korsande trafik bakom bilen.

Läs även: Forskare varnar: Reflexer kan störa ut bilars autobroms
Tydlig förbättring sex år senare
Nu har ADAC upprepat testet med nyare bilar och fyra bilar visar sig få full pott: BMW X3, Volvo EX30, Ford Puma och Volkswagen Tiguan.
Hyundai Ioniq 5 klarar nästan alla moment. Mercedes E-klass, Skoda Enyaq, BYD Seal och Renault 5 har bra autobromssystem, men de missar vissa objekt.
Sämst i testet gick det för Tesla Model Y som inte alls lyckades upptäcka korsande trafik bakom bilen, men bilens autobromssystem får andå godkänt totalt sett. Det ska sägas att Teslan och Skodan inte var av absolut senaste version.

Kräver nackautobroms som standard
ADAC menar att autobroms vid backning gör så pass stor skillnad att det borde vara lagstagdad standardutrustning.
Läs även: ”Autobroms är lika viktigt som antisladd”