Hoppa till innehåll
Recharge

Test av autobroms vid backning: Volvo fick full pott – Tesla sämst

Tyska ADAC har testat tio bilars autobromssystem vid backning. Volvo är en av fyra som får full pott. Sämst är Teslas storsäljare.

Autobroms är en viktig funktion som kan spara liv om den fungerar som tänkt. Särskilt vid backning har systemen visat sig ha svårt.

Var fjärde fotgängarkollision sker med bilens bakdel, uppger ADAC.

2019 testade den stora tyska bilägarorganisationen ADAC tio bilar och kom fram till att inte en enda klarade alla de tre backmomenten fullt ut: påkörning av fotgängare, stillastående fordon och korsande trafik bakom bilen.

Cyklande dockor bakom testbilar.
ADAC har testat autobroms vid backning för tio olika bilmodeller. Fyra klarade alla moment felfritt. Foto: ADAC

Tydlig förbättring sex år senare

Nu har ADAC upprepat testet med nyare bilar och fyra bilar visar sig få full pott: BMW X3, Volvo EX30, Ford Puma och Volkswagen Tiguan.

Hyundai Ioniq 5 klarar nästan alla moment. Mercedes E-klass, Skoda Enyaq, BYD Seal och Renault 5 har bra autobromssystem, men de missar vissa objekt.

Sämst i testet gick det för Tesla Model Y som inte alls lyckades upptäcka korsande trafik bakom bilen, men bilens autobromssystem får andå godkänt totalt sett. Det ska sägas att Teslan och Skodan inte var av absolut senaste version.

Tabell över testresultaten.

Kräver nackautobroms som standard

ADAC menar att autobroms vid backning gör så pass stor skillnad att det borde vara lagstagdad standardutrustning.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: ADAC

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.