
Som du kan se blir det full pott för Volkswagenkoncernen – Passat, Golf Sportsvan och E-Golf hamnar på guld-, silver- respektive bronsplatserna när vi summerar. Det är mycket imponerande.
Men allt handlar ju inte om baksätesutrymme och bärkassehållare i bagaget. Ett bevis på det är att Alfa Romeo 4C också letar sig in på listan över årets bästa bilar, trots att den egentligen bara får 1,5 stjärnor.
I senaste numret summerar vi bilåret 2014 och testlaget utser årets toppar och floppar. Dessutom listar vi alla årets testbilar. Läs tidningen här!
Årets testbil

Passat är ohotad etta
Plats 1: Volkswagen Passat Sportscombi
Det går inte att argumentera mot Passat. Den vann sitt första test överlägset mot hårdast tänkbara motstånd och har inte en svag punkt. Tvärt om briljerar den när det gäller utrymmen, komfort och ekonomi, och den är dessutom väldigt fin att köra och ger mycket vill ha-känsla. Kör du förra generationen Passat känns den kanske inte revolutionerande, men faktum kvarstår: bättre bil finns inte i denna klass. Punkt.

Största segern
Plats 2: Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf brukar slå sina motståndare men Golf Sportsvan fullständigt krossade konkurrenterna i lilla mpv-klassen med bland andra BMW 2-serie Active Tourer. Vill du ha en bra bil? Köp!

Bästa elbilen
Plats 3: Volkswagen E-Golf
E-Golf får fem stjärnor och tar en klar seger över BMW i3 – som visserligen är mer emotionell. E-Golf är förödande effektiv och bra. Den bästa elbilen efter Tesla. Vi ser fram emot ett spännande elbilsår.
Hedersomnämnanden
Dodge Ram: Tack vare luftfjädring och en fantastisk växellåda kan du numera köra jättepickup med högsta komfort – ett härligt alternativ till en stor suv.
Citroën Cactus: Bilen vi älskade redan innan vi satte oss bakom ratten. Udda och intressant design, nytänkande och väldigt mycket Citroën. Provkör!
BMW i8: Årets modigaste bil. Trecylindrig bensinare och eldrift i en sportbil som ska hota Porsche 911! Dessutom en design som inte liknar något annat.
Årets roligaste

Mekanisk njutning
Plats 1: Lotus Exige S
Totalt fokus på körupplevelse gör Exige till årets vinnare i den körglada kategorin. Lätt, rå, stum, låg, ingen servostyrning, inga servobromsar.

Alfa Romeo på rätt kurs
Plats 2: Alfa Romeo 4C
Äntligen en Alfa som lever upp till varumärket! I vår hårda testmall fick den bara betyget 1,5 – men körupplevelsen är fantastisk, liksom ljudet!

Peugeots bästa
Plats 3: Peugeot RCZ R
Okej, vi har kört ännu roligare bilar, men Pegan imponerar och överraskar med sitt underbara chassi och sin fina lilla turbomotor.
Årets miljöbil

Krossar allt
Plats 1: Tesla Model S
I varje test räknar vi ut ett ”grönt körglädjesindex” som baseras på energiförbrukning, acceleration och körglädje. Vi kallar det ams-index, och där är Tesla totalt överlägsen med siffran 352. Tvåan BMW i3 fick 277 och trean Volkswagen E-Golf 214. Som jämförelse fick nya Volkswagen Passat fick ams-index 120 och Chevrolet Silverado 44.

En äkta BMW
Plats 2: BMW i3
Elbilar med tryck i magneterna får mycket högt ams-index. i3 är riktigt kul och snabb – dessutom bakhjulsdriven, vilket inte är självklart hos BMW idag.

Grymt effektiv
Plats 3: Volkswagen E-Golf
Snålare än BMW i3 men långt ifrån lika rask och intressant att köra. Det räcker dock till en tredjeplats och gasresponsen är direkt – härligt!
Årets bil

Bilen som förändrar bilvärlden
Tesla Model S
Tesla tog oss med storm redan 2013. En elbil som ledigt går 35 mil på en laddning, tar sju personer, sväljer över 700 liter bagage och är en fröjd att ratta med sina 422 hästkrafter. Därtill en aldrig skådad inredning med 17-tums pekskärm där alla finesser är samlade, med god ergonomi. I år byggda Tesla ut sitt nätverk med superladdstationer så att ägarna kan åka på långresa över stora delar av landet med gratis el. Årets testutmaning var Porsche 911 och BMW i8 – där tog Tesla hem segern!