
Att vara Opelchef verkar vara rena självmordsuppdraget, då ”mamma” General Motors avsatt tre chefer på lika många år. För sex dagar sedan meddelades oväntat att Karl-Friedrich Stracke lämnar sin post som vd för Opel och GM Europe, ett beslut som uppenbarligen togs med mycket kort varsel.
Officiellt heter det att Karl-Friedrich Stracke ska få en ny roll inom GM men skvallret inom bilindustrin berättar att GM:s vd Dan Akerson tappade tålamodet och sparkade Stracke på stående fot. Anledningen sägs vara oförmågan att snarast återvända till lönsamhet och ett ännu opublicerat kvartalsbokslut (Q2, redovisas 2:e augusti) som visar på ännu större hål för GM Europe.
Att rekrytera en ny Opelchef kan inte vara lätt men efter tisdagens (17 juli) extrainsatta styrelsemöte meddelas att en ersättare utsetts: Thomas Sedran. Det är en kandidat som accepteras av alla, även om han bara suttit i Opels styrelse sedan i april. Enligt styrelseordförande Steve Girsky ska Thomas Sedran leda Opels verksamhet ”tills en ny, permanent efterträdare har utsetts”. Hur lång den perioden väntas bli nämns inte.

Thomas Sedran arbetade tidigare som managementkonsult för amerikanska Alix Partners, ett företag som GM anlitat flitigt genom åren. Thomas Sedran har jobbat för GM sedan 2009 (bland annat med Opels föregående rekonstruktion då 8.000 anställda fick lämna sina jobb) men har arbetat mot bilindustrin som managementkonsult i nästan 20 år. Den erfarenheten lär behövas då Thomas Sedran får den föga avundsvärda uppgiften att både hitta nödvändiga besparingar och på nytt entusiasmera sina medarbetare.
Hur långsiktigt GM:s ledning ser på Thomas Sedran är en fråga som bara framtiden kan besvara, som tidigare nämnts. En vanlig taktik i sådana är sammanhang är att använda en kortvarig vd som genomför besparingarna och sedan – efter att ha gjort sig helt omöjlig med alla – ersätts av en mera permanent chef.
Tiden är i vilket fall knapp för Opelchefen. Dagens siffror från ACEA visar att Opel/Vauxhall tappat 15 procent i försäljning under årets första sex månader. Nedskärningar är aldrig populärt och den mångåriga turbulensen kring Opel har inte bidragit till att förstärka varumärket. För Opel finns dessutom risken för ”braindrain” i takt med att de olösta problemen inte får en lösning. Bristen på ingenjörer och erfarna ledare är redan stor inom tysk bilindustri och blir snart ännu större då 40-talisterna och snart även 50-talisterna går i pension. Att jobba för VW Group, BMW eller Mercedes kan framstå som ett betydligt bättre val jämför med att följa Opel ner i djupet.