Mercedes stallchef Toto Wolff brukar tala om racing, ingenjörskonst och teamdynamik. Men efter Saudiarabiens GP i Formel 1 gled samtalet in på ett helt annat ämne – Donald Trumps föreslagna tullar och oron för det ekonomiska världsläget.
– Det som pågår är nästan som ett socioekonomiskt experiment, sa Toto Wolff till media, däribland auto motor & sport, efter F1-loppet i Jeddah.
Han syftar på det ökade geopolitiska trycket, potentiella tullförändringar från USA och hur det påverkar både bilindustrin och Formel 1.
Läs också: Trump inför 25 procents tull på bilimport – hårt slag mot Europa
Oro bland amerikanska partners
Mercedes har, till skillnad från många konkurrenter, ett starkt fotfäste i USA. Men även med lokal produktion märker teamet av oron bland sina sponsorer.
– Du ser ett tydligt negativt sentiment från några av våra amerikanska partners, sa Wolff.
– De vet inte vad tullarna eller det geopolitiska läget innebär för deras affärer framöver. Det har inte påverkat oss ännu, men det här är en väldigt dynamisk situation.
Toto Wolff, som har en bakgrund inom finans, erkände att han själv följer utvecklingen med blandad fascination och frustration.
– Det är rätt underhållande att läsa CNN och försöka förstå vad som faktiskt pågår, sa han.
– Samtidigt är det frustrerande. Jag hade hoppats kunna muntra upp Ola [Källenius, vd för Mercedes-Benz] med en bra helg – men det blev inte riktigt så.

Tack vare att Mercedes bygger bilar i USA, är man till viss del skyddade från potentiella importtullar. Men Wolff utesluter inte att kriserna i omvärlden kan få följdeffekter även inom Formel 1.
– Vi har produktion i USA, vilket hjälper oss, men vi vet att många material och delar påverkas globalt, sa han.
– Man måste vara vaksam på vad som händer – och kanske börja köpa in vissa saker tidigare eller från andra leverantörer.
Formel 1 mitt i stormens öga
F1 är en global sport som ofta påverkas av världsläget – oavsett om det handlar om fraktkostnader, sanktioner eller energipriser. Wolff menar att sporten just nu befinner sig mitt i ett större skifte.
– Det här handlar inte bara om racing. Det handlar om hur hela världsekonomin rör sig, och hur F1 är en del av det ekosystemet.
Donald Trump har i flera uttalanden under våren 2025 föreslagit att tullar på bland annat europeiska fordon och komponenter ska återinföras eller utökas. Det har väckt starka reaktioner i både EU och bilindustrin, som fruktar ökade kostnader och störda leveranskedjor.
Mercedes är ett av flera F1-team med täta kopplingar till USA – både via sponsorer och tillverkning. Teamets amerikanska samarbetspartners inkluderar teknikkoncerner, energibolag och konsumentvarumärken.
Faktaruta: Vad är ett ”socioekonomiskt experiment”?
Toto Wolff syftar på hur plötsliga förändringar i handelspolitik, tullar och geopolitik påverkar både företag och samhällen – och hur F1-team tvingas förhålla sig till dessa krafter. När världsekonomin blir mer osäker påverkar det även sponsring, logistik och investeringar i motorsport.