Dagens batterier använder flytande kemi. I ett solid state-batteriet är elektrolyten fast. Det gör att batteriet kan göras mindre och blir tåligare för laddning. Om storleken behålls ger batteriet i stället längre räckvidd.
Läs även: Mercedes: 25 procents längre räckvidd med solid-state-batteri
I samband med att Toyota tillkännagav ett nytt samarbete med Sumitomo Metal Mining Co berättade biltillverkaren att de siktar på att bli först ut med solid state-batterier i serieproduktion.
De två företagen har utvecklat solid state-batteri tillsammans sedan 2021 och fått fram ett ”mycket hållbart katodmaterial” till de nya batterierna.

Första elbilen med solid state-batteri 2027
Toyotas plan är att lansera den första elbilen med solid state-batteri redan 2027 eller senast året därpå.
I januari fick Toyota METI-certifiering för att tillverka de nya solid state-batterierna.
Toyota samarbetar även med oljejätten Idemitsu Kosan i utvecklingsarbetet. De har kommer att bygga en storskalig produktionsanläggning för litiumsulfid, ett råmaterial som används i solid state-batterier.
Planerna är en del i nationell strategi att bli oberoende av Kina och Sydkorea.
Hinner någon annan före?
Frågan är nu om Toyota verkligen blir först med en elbil med solid state-batteri. Även rcedes-Benz, BMW, Volkswagen och Honda satsar stort på den här typen av batteriutveckling. Nyligen presenterade Mercedes-Benz en EQS med solid state-batteri som räckte för 1 205 km verklig körning.
Läs även: Samsungs 100-mils superbatteri – laddas på 9 minuter