Hoppa till innehåll

Toyota Hilux GR Sport drar 3,5 ton

Toyota Hilux GR Sport är den nya toppmodellen i den klassiska Hilux-serien. Pickupen kan lasta 1 ton på flaket och dra 3,5 ton på kroken. Dessutom har den en extra sportig look.

Tilläggsnamnet ”GR Sport” innebär att Toyotas sportavdelning Gazoo Racing stajlat och justerat Hilux 2,8 Turbo D-4D för att den ska kännas lite sportigare.

Motorn är samma som i grundversionen, en 204-hästars fyrcylindrig turbodiesel som ger 500 Nm vridmoment. För våra öron låter detta lite lite för en sportversion. Konkurrenten Volkswagen Amarok har samma specifikation för sin grundmodell.

De flesta förändringarna rör istället hjulupphägningen. Fjädrarna och stötdämparna är utbytta runtom. Hilux GR Sports så kallade monotube-dämpare ska både ha en snabbare respons och vara mer stryktåliga än grundmodellen. De främre skruvfjädrarna är också styvare än standardversionen och har lackerats röda.

Enligt Toyota ska förändringarna ge bättre väghållning och styrning.

Toyota Hilux GR Sport drar 3,5 ton

Stajlingen består bland annat av nät i kylargrillen och texten ”Toyota” istället för dagens ovala logotyp – precis som äldre generationer av Hilux hade fram tills 90-talet. Andra utmärkande detaljer är svarta backspeglar och skärmbreddare.

Toyota Hilux GR Sport drar 3,5 ton

Invändigt finns exempelvs sportstolar med GR Sport-emblem och växlingspaddlar bakom ratten.

Toyota Hilux GR Sport börjar levereras i slutet av året.

 
Toyota Hilux GR Sport drar 3,5 ton

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.