Toyota har länge testat hybridteknik på bana men tvekat att lansera en sportbil med elektrifierad drivlina.
I en intervju med australiska Drive säger Sean Hanley, vice vd för försäljning och marknadsföring på Toyota Australia, att entusiaster behöver tid för att uppskatta hybridlösningar i sportbilar.
– Vi gör hybrider i olika racingmiljöer globalt, så man kan aldrig utesluta det. Men i dag är det fortfarande bensinmotorerna som lockar sportbilsägarna, konstaterar Hanley, enligt Drive.
Lexus, Toyotas lyxmärke, förbereder just nu lanseringen av modellen som kallas LFR. Den tros bli en V8-baserad hybrid och kan bli starten på en bredare satsning på elektrifierade prestandabilar.
För den svenska marknaden, där elektrifiering snabbt blir standard, skulle en hybrid-sportbil från Lexus kunna bli ett intressant alternativ när rena bensinbilar fasas ut.
Läs också: Toyota: En elbil är smutsigare än tre hybrider
Nya motorer och möjliga comeback-modeller
Toyota arbetar parallellt på en ny turbomatad tvålitersmotor, kallad G20E, som testats i en GR Yaris-prototyp med mittmotor.
Rykten gör gällande att både Celica och MR-2 kan återvända i modern tappning – kanske med hybriddrift för att klara EU:s hårdare utsläppsregler.
Toyota har samtidigt lovat att manuella växellådor och bensinmotorer inte är på väg bort.
– Förbränningsmotorer och manuella lådor kommer finnas kvar länge, försäkrar Hanley.
Toyotas sportiga GR-modeller är redan populära i Sverige. Med hybridlösningar kan Toyota fortsätta sälja sportbilar i Europa – och samtidigt hålla entusiasternas intresse vid liv.
Läs också: Toyota visar ny fyrcylindrig motor – över 600 hk möjliga