Den nye Toyota-chefen Koji Sato berättade nyligen om företagets reviderade strategi för kommande elbilar. Toyota kommer inte bara satsa på eldrift utan fortsätter den inslagna linjen med hybriddrivlinor och vätgas.
Fram till 2030 ska 30 elbilar lanseras och 2026 ska tio av dem vara klara.
– Först kommer vi att fullständigt genomföra elektrifieringen, vilket vi kan göra omedelbart. Vi kommer att stärka försäljningen av hybridfordon, inklusive på tillväxtmarknader, och öka antalet plug-in-hybrider. Vi kommer att utöka vårt sortiment av batteridrivna elfordon (BEV) som är ett viktigt alternativ under de kommande åren, berättade Koji Sato.
Omkring 2026 väntas en ny elbilplattform tas i bruk. Till skillnad från dagens e-TNGA som används i Toyotas första elbil bZ4X ska den nya plattformen enbart vara konstruerad för elbilar.
– Denna nya generation av elbilar kommer med fördubblad räckvidd genom att använda batterier med mycket högre effektivitet, samtidigt som de erbjuder design och körprestanda för att få hjärtat att galoppera, säger vice vd Hiroki Nakajima.
En av funktionerna i nästa generation elbilar från Toyota blir V2G (Vehicle-to-Grid), det vill säga att bilen kan skicka tillbaka ström till elnätet och på så sätt hjälpa till att stabilisera det.
Toyota utlovar också större möjligheter för föraren att påverka körkänslan. Det ska både ske med mjuk- och hårdvara.
Det är först när nästa generation elbilar rullar ut som Toyota kommer att satsa på att lansera elbilar på alla marknader.

I länder där det redan säljs elbilar från Toyota ska ytterligare modeller släppas de kommande åren. I USA ska en större SUV med sex till sju sittplatser introduceras.
I Kina ska bZ4X och bZ3 kompletteras med ytterligare två lokalt anpassade modeller under nästa år.
Det börjar växa fram en efterfrågan på elbilar i utvecklingsländerna och för denna marknad gör Toyota en eldriven pickup och en liten kompakt elbil.