Det drar ihop sig till en nyhetstät salong i Genève om tre veckor. Toyota står för tre världspremiärer: en sportbil plus en stor och en liten hybrid.
Tuffast fronten hittills på en Toyota Yaris: med beteckningen Yaris HSD Concept begår Toyotas småbil världspremiär som hybridmodell på Genèvesalongen den 1 mars.
Hybridbilen Prius ska bli en hel modellfamilj, har Toyota hävdat en längre tid. Och på Detroitsalongen i januari fick vi första beviset i och med Prius v Concept som visade hur bästsäljarhybriden ser ut som familjebuss med extrarymligt baksäte och generöst bagageutrymme.
På Genèvesalongen den 1 mars går Toyota ett steg till och sträcker ut MPV-versionen av Prius ytterligare en bit, så att den blir sjusitsig. (Men vi vet ännu inte om den verkligen är längre än konceptet i Detroit). Därmed heter den Prius+ (plus) och Toyota betonar att den blir Europas första fullhybrid med sju sittplatser. Samtidigt lär den bli marknadens bränslesnålaste sjusitsare.
Toyotas hybridmodell Prius ska bli en hel familj, och Prius+ är en sjusitsig MPV-variant som har världspremiär i Genève. Det lilla vi ser av bakluckan ser ut precis som på den femsitsiga versionen Prius v som visades i Detroit nyligen, men vi vet inte om plustecknet innebär att v-karossen faktiskt är förlängd. Toyota håller oss ovetande på den punkten.
Några närmare fakta får vi inte ännu, och bildmässigt får vi nöja oss med emblemet "Prius+" på bakluckan. När den största Priusen finns i handeln, vet vi heller inget om i skrivande stund. Den femsitsiga Prius v ska börja säljas hösten 2011, så vi kan väl gissa att Prius+ också blir klar till modellåret 2012.
I Detroit visades också en ny liten Prius i konceptversion, kallad c, som i citybil. Den har samma hybriddrivlina som den "klassiska" Prius och ska börja säljas första halvåret 2012. Men Toyota kör hårt med sin hybridiseringspolicy, och i Genève står också en ny liten hybrid – som inte heter Prius. Det är småbilen Yaris som begår världspremiär med både bensin- och elmotor under huven.
Inte heller Yaris hybrid får vi mer än en smygtitt på – en bild som antyder en betydligt tuffare front än vi sett hittills på Yaris. Men den ska liksom vanliga Yaris byggas i Frankrike, och ska börja säljas första halvåret 2012. Vi kan gissa att den får en bensin-elektrisk drivlina komponerad av delar från Prius och Auris hybrid, men sannolikt med en mindre bensinmotor – troligen den på 1,3 liter som redan finns i vanliga Yaris.
Det högre bakpartiet hos Prius v garanterar bra utrymmen i baksätet och 50 procent större bagageutrymme enligt Toyota. Men den är strikt femsitsig.
Vi kan därmed tänka oss att Yaris blir en av marknadens snålaste – och billigaste – hybridbilar.
Hela Toyotas monter i Genève går hybridteknikens tecken, och där visas även Prius III som laddhybrid – vid sidan om rent batteridrivna elbilar och en med bränsleceller som energikälla.
Förutom de elmotor bestyckade "gröna" modellerna visar Toyota samtidigt att man även kan skapa riktiga sportbilar, och nu får vi se konceptversion II av den bakhjulsdrivna sportbilen FT-86, som väckte uppmärksamhet på Tokyosalongen 2009, både för sin design och det faktum att den hade en boxermotor från Subaru.
Som vi berättat tidigare på denna plats, kommer Subaru att presentera sin version av den bakhjulsdrivna sportcoupé som har utvecklats gemensamt av Subaru och dess delägare Toyota (16,5 procent). Ännu har den bilen inte visats på bild, men ett allmänt antagande är att den bär tydliga designdrag av det Impreza-koncept som visades i Los Angeles i november. Den slutliga karossformen får vi dock tänka oss, för överbyggnaden består av transparent plast som ger fri insyn i chassit och drivlinan med boxermotorn som här alltså driver enbart bakhjulen.
Den mycket uppskattade Impreza-stilstudien har för övrigt Europapremiär och finns att beskåda samtidigt i Subaru-montern på Genèvesalongen.