Toyota växlar upp elbilssatsningen med ytterligare en batterifabrik på ”kiselön” Kyushu i södra Japan, rapporterat den japanska affärstidningen Nikkei Asia.
Trots koncernens uttalade satsning på olika drivmedel behövs det alltså mer elbilsbatterier. I det här fallet är det Lexus i Miyata fyra mil bort som är i behov av närproducerat för att få ner kostnaderna.
Den nya fabriken ska drivas Primearth EV Energy som är Toyotas batteritillverkande dotterbolag.
Smeknamnet ”Silicon Island”, kiselön, kommer sig av att flera leverantörer av halvledare och bildsensorer till elbilar och autonoma fordon är samlade på ön.

Toyotas Lexusfabrik i Miyata har en kapacitet på 430 tusen fordon per år, varav 90% exporteras, främst till andra asiatiska länder.
Därav placeringen, för att kunna bistå behovet av batterier hos Miyata anläggningen. Eftersom elbilsbatterier är stora och tunga, kommer tillverkning i närheten av monteringsfabriken att minska kostnaden och tiden som krävs för att frakta batterierna.
Medan kinesiska tillverkare väcker uppmärksamhet med billigare elbilar i Asien, minskar japanska biltillverkare, inklusive Honda och Nissan, sin fordonsproduktion i regionen. Toyota planerar att bygga en storskalig leveranskedja för elbilar på Kyushu, som ska fungera som en plattform för att komma in på marknaden.
Målet är att nå en årlig försäljningssiffra på 3,5 miljoner elbilar globalt 2030 och ser Lexus-varumärket som en viktig punkt i sin strategi för elbilar.
Tillverkaren har meddelat att de kommer att göra elbilsrelaterade investeringar på motsvarande 336 miljarder kronor fram till 2030, främst inom batterier. Toyota har redan batterifabriker i hemprefekturen Aichi, samt Hyogo och Shizuoka.