Partnerskapet blir ett tekniskt samarbete där bägge parter ”delar expertis, kunskap och resurser”, skriver Haas F1 Team i sitt meddelande till pressen.
Avtalet med Toyota Gazoo Racing, som är det japanska bilmärkets motorsportavdelning, täcker ”flera år” och blir synligt redan under F1-deltävlingen i Austin i Texas, genom Toyota Gazoo Racing-märkning på Haas-bilarna.

– Att backas upp av en världsledande aktör i fordonssektorn i vår organisation, samtidigt som de utvecklar sin egen tekniska och ingenjörsmässiga expertis, är ett partnerskap med självklara fördelar för bägge parter, säger Ayao Komatsu, stallchef för Moneygram Haas F1 Team.
Toyota har en rik historia inom motorsporten och detta ser F1-teamet som ytterligare en pusselbit i sin strävan att ta sig till tätstriden.
– Möjligheten att kunna hämta kunskap och resurser från Toyota Gazoo Racing, samt att dra nytta av deras tekniska och produktionsmässiga processer, blir instrumentalt i vår egen utveckling och tydliga strävan att bli ännu mer konkurrenskraftiga i Formel 1.


Toyota kommer emellertid inte att leverera motorer till det amerikanska F1-teamet, utan det gör fortsatt Ferrari. Åtminstone till och med säsongen 2028 enligt ett nyligen påskrivet avtal.
– I tillägg är jag tacksam för all support vi har fått från bland annat Formel 1 och vår långsiktiga partner, Scuderia Ferrari – som vilka vi tillkännagav ett fortsatt samarbete med tidigare denna säsong när vi planlade detta nya tekniska partnerskap, tillägger Ayao Komatsu.
Läs även:
Toyota Aygo X JBL: Den ultimata bilupplevelsen för audiofiler
Ferraris stjärnskott Bearman säkrar fulltid i F1 med Haas
Red Bull F1-bil tar sig an EPA-traktor med Coulthard i förarplats