Hoppa till innehåll

Trabant: ”En hemsk bil byggd av kommunister”

Kolla in en sällsynt provkörning av det östtyska bilundret Trabant. ”Detta kan vara anledningen att kommunismen misslyckades”, säger Doug DeMuro.

Trabant:
”Jag började fundera på om det, kanske, möjligen, på något sätt, var det här som gjorde att kommunismen misslyckades”, säger Doug DeMuro om Trabant.

”Den är ful. Den är högljudd. Och den förorenar ungefär lika mycket som Centralamerika!” Det är motorjournalisten Doug DeMuros första intryck av Trabant.

Kolla in den underhållande provkörningen av ”den hemska bilen som byggdes av kommunister” i filmen nedan. 

Men först lite info om den ökända bilen: Trabant-projektet inleddes på 1950-talet för att bli Östtysklands svar på Västtysklands Volkswagen och visionen om en folkbil. Den tillverkades av VEB Sachsenring Automobilwerk, med säte i Zwickau i Sachsen.

Namnet ”Trabant” klubbades efter en undersökning och betyder ”reskamrat”.

1954 tillverkades den första modellen, P50, vars karossdelar på grund av den stora råvarubristen i Östtyskland tillverkades av duroplast, en för tiden modern hårdplast. 

På 1960-talet kom den modell som vi förknippar med Trabant, den kom nämligen att se likadan under alla år. Några få detaljer uppdaterades – som oljestickan, som i senare modeller monterades fast i motorhuven. Trabant 601 hade en tvåcylindrig tvåtaktsmotor och var framhjulsdriven. De sista årgångarna hade motorn en cylindervolym på 0,6 liter och hela 26 hk.

Trabanten blev inledningsvis firad för att vara en östtysk folkbil som gav många möjlighet att köpa bil – även om väntetiderna på att få köpa var mycket långa, upp till 15 år. Det dröjde dock inte så länge innan Trabanten blev en symbol för det stagnerade östtyska samhällssystemet.

Trabanten slutade produceras 1991. Totalt tillverkades strax över tre miljoner. 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.