Det var i förra veckan som Trafikverkets seniora rådgivare Rikard Fredriksson la ut på sociala medier om att han fått provåka Teslas Full Self Driving i Tyskland.
Vid trafikverkets provåkningen gick det dock bra. Testbilen var en Model Y och ska enligt Rikard ha klarat uppgiften galant.
– Kändes riktigt mjukt och naturligt faktiskt. Som om en vanlig förare satt vid ratten, skriver Rikard som svar till en kommentar på Facebook.
Tekniken är ännu inte godkänd i Europa men i USA har det funnits ett tag nu. Senaste uppdateringen, FSD 12, har visat sig klara av avancerade trafiksituationer bra.
Det måste då vara ett stort steg från den känsliga Autopilot som erbjuds här hemma. Något nya Tesla Model 3 fick kritik för i vårt senaste test.
Rikard Fredriksson hade dock inte mycket att klaga över, och under resan krävdes bara att föraren ingrep vid ett tillfälle. Trots en relativt svår rutt.
– Självkörningen kan köra överallt, man skriver bara in destinationen i navigationen, sen sköter bilen resten. Föraren måste dock ha händerna på ratten och ögonen på vägen. Vi åkte 45 min från München centrum till flygplatsen, och föraren fick gripa in en gång när bilen bredvid inte ville släppa in oss när två filer gick ihop.
När FSD blir tillgängligt i Sverige är det ingen som kan säga idag. Elon Musk har sagt att de anser FSD 12 vara redo för Europa i länder med högertrafik. I länder med vänstertrafik kommer det ta lite längre tid att göra tekniken helt redo.

Om Sverige ska försöka gå före UNECE (Ekonomiska kommissionen för Europa) i impementationen av FSD ligger i Transportstyrelsens händer. Rikard Fredriksson gissar dock att Sverige kommer följa kommisionens plan.
FSD 12 har imponerat på fler än bara Trafikverkets rådgivare. Videon nedan visar när en Tesla tar sig igenom den kaotiska trafiken i Midtown Manhattan.