Världsstjärnor som Travis Pastrana, Andreas Backerud, Jenson Button, Kevin Eriksson, Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Oliver Eriksson kommer till Strängnäs den 30-31 juli för att köra 1000-hästars rallycrossbilar i den nya Nitro RX-serien.
Vi fick ett snack med legendaren och våghalsen Travis Pastrana som är med och driver Nitro RX – en rallycrosserie som ska bjuda på show runt om i världen.

Du har gjort ungefär allt man kan göra på två och fyra hjul och tar klivet in i den elektriska världen. Hur känns det?
– Det är en mycket intressant tid. Bilarna är extremt snabba och starka – över 1 000 hk. Som förarna kan man justera allt samtidigt som man kör. Det finns elva effektsteg, men man går kanske bara upp till nio. Annars spinner det.
– Det går också att justera hur stark regenerering ska vara, samtidigt som man kör.
– Normalt sett brukar man fokusera på att köra, men om man känner att någon har lite mer kraft kan man vrida upp lite …
– Sedan har vi Push to pass, och den ska man inte använda mitt i en kurva, det har jag lärt mig …
Det ställer krav på dig att ställa in rätt körlägen och regenerering samtidigt som du kör, hur svårt är det?
– Jag är den typen av förare som älskar när ”helvetet bryter lös”, när man slåss med bilen. Jag bara kör! Men en förare som kör mjukt och precist, som en F1-förare, har nog en stor fördel. Men tävlingarna blir jämnare, för alla har samma bil. Ingen jagar fler hästkrafter utan det handlar om hur man får ner kraften i backen.

I en vanlig rallycrossbil vet man vilken växel man kan klara en viss kurva i, och motorljudet hjälper en att veta hur snabbt det går. Är det svårare att köra med eldrift?
– Vi har tre växlar, men man behöver inte första och andra växeln … På tvåan finns det en fartspärr och då vet man hur snabbt det går. Som förare känner jag mig lika kopplad till bilen som i en vanlig rallycrossbil. Den största skillnaden är i starten, här behöver man inte titta på alla mätare, allt är tyst och man måste inte hålla fast bilen med handbromsen. Det är bara att gasa så sticker den iväg som i ett tv-spel, sjukt snabbt!
Är det svårare eller lättare att köra?
– Mycket enklare. En bensinmotor måste man hålla på rätt varvtal, här finns det alltid massvis med kraft.
Vad tror du om framtiden för elektrisk racing?
– Så länge jag kan tävla mot de bästa förarna i de absolut snabbaste bilarna samtidigt som vi hjälper till med att ställa om till mer grönt – så är jag väldigt nöjd.
– Chassit är fantastiskt med en otrolig fjädring, och kraften enorm, långt mer än vad man kan använda och det är väldigt coolt.
– Jag var lite orolig för att vi inte skulle hinna ladda mellan heaten, men den laddar en procent per minut och vi kan köra för fullt i ungefär en halvtimme. Det räcker.

Hur blir det för publiken? Sämre utan skrikande motorer?
– Till den första tävlingen i Lydden Hill sa många att de bara kom för att se superbilarna med förbränningsmotorer. Efteråt var det annat ljud i skällan.
– En stor fördel är att vi kan tävla på ställen som det tidigare har varit omöjligt på, som i städer. Med lägre ljud och inga avgaser finns det enorma möjligheter. Och den nya generationen har redan vant sig vid att tävla med eldrivna gokarts och gillar inte allt kladd och stök. Det är min och min pappas generation som kommer vara svårast att övertala.
Så att de är tysta är inget problem?
– Innan start får vi vrida på musik. När de väl drar iväg är det inget problem, man kan faktiskt höra hur mycket bilarna sladdar. Jag lär mig mer om körteknik genom att titta på eldrivna bilar än klassiska rallycrossbilar.
Kommer eldriven racing att ta över. Indycar har talat om det …
– Om Nascar går dit är det över … Där är det är en massa ”rednecks” och jag är en ”redneck” – die hard motorhead. Allvarligt talat kommer allt att gå i den riktningen. Hur stort motståndet blir och när det sker får vi se. Men jag vill se de bästa förarna, den största publiken, den bästa showen. Vad de kör för bilar spelar ingen roll för mig.
Är det någon skillnad i kostnader?
– De eldrivna är billigare att köra, att serva och man behöver inte lika många mekaniker. Så det blir lite billigare och enklare. Jag tror att de äldre superbilarna med förbränningsmotorer kommer att falla i pris, så under ett antal år blir det ganska billigt att köra med dem.
Hur mycket kommer elracing att påverka den tekniska utvecklingen?
– Vi behöver snabb laddning, höga effekter och lätta batterier och det kommer in en massa företag som verkar mer intresserade av att exempelvis kunna ladda snabbt än av motorsport. Det händer massor här, när de utmanar varandra och försöker vara snabbast och bäst.
Formula E har inte riktigt blivit en succé …
– Som en affärsplattform har man verkligen lyckats. De knyter ihop företag och sponsorer. Men för mig, jag vill se det absolut bästa förarna och banorna och då finns det inget som kan konkurrera med Formel 1. Jag älskar det. Formula E-banorna är lite trista.
– Nitro Rallycross handlar om att skapa den absolut bästa rallycrossen, med banor byggda av förarna, banor som är lite farliga, utmanande. Show.
Hur kommer tävlingarna i Strängnäs att bli?
– Fantastiska. Jag vill att den här serien ska utmana förarna med alla olika underlag. Den här banan känns som en klassisk rallycrossbana, men med hopp, det blir den mest amerikanska banan, show och cirkus! Vi tror att det kommer att komma över 10 000 i publiken.
Varför lyckades du inte riktigt i Nascar, du har en fantastisk bilkontroll.
– Jag kunde vara snabbast på träningen men sedan gick det åt skogen i tävlingen. Nascar handlar om att kunna göra något exakt på samma vis om och om igen, med otrolig precision. Det är inte riktigt jag, jag älskar att stampa full gas och sedan reda ut det!”