Riksförbundet M Sverige har genomfört 6 000 stickprover på 18 orter över hela Sverige. Motsvarande undersökningar gjordes även 2013, 2016 och 2020. I år visade sig 30 procent av trafikanterna inte stanna för stopplikt. 2013 var andelen 32 procent, 2016 var det 23 procent och 2020 var resultatet 25 procent.
– Att resultaten inte förbättras tyder på behov av bättre information i skolor och från myndigheter för att stärka reglernas legitimitet. Stoppskyltarna sitter där de sitter av en god anledning. Förutom att det finns risk att man själv eller andra utsätts för fara så handlar detta om en trafikförseelse där bötesbeloppet är 2 500 kronor, säger Heléne Lilja chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Om man bryter ut de olika sorternas trafikanter visar sig 27 bilisterna ignorera stopplikten. För cyklister är siffran hela 90 procent och för elsparkcyklar 78 procent.
Andel som inte stannar vid stopplikt
|
Cykel |
Elsparkcykel |
MC |
Personbil |
Taxi |
Buss |
Lastbil |
|
90 |
78 |
15 |
27 |
32 |
22 |
36 |