– Det handlar bland annat om mer kontroller av batterierna, högspäningssystem och ledningar. Sammanlagt är det ungefär tjugo punkter, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen till Carup.
Vissa länder inom EU har redan infört de nya reglerna för kontrollbesiktning av elbilar. Sverige har dock avvaktat. Först nästa år börjar de nya reglerna gälla här.
Läs även: Tesla Model 3 sämst på besiktningen – igen!
Konflikt om fordonsspecifik information
Besiktningsbranschen efterlyser mer fordonsspecifik information från Transportstyrelsen för att genomföra de nya kontrollerna.
– Det finns redan en portal med fullständig information om hur man ska kunna kontrollera elbilar. Alla biltillverkare upprättar ett. Där kan besiktningsorganen söka efter chassinummer Då får de upp exakta uppgifter. Men det kostar pengar att använda det, säger Anders Gunneriusson till Carup.
Under kontrollbesiktningen kommer bland annat batteriet undersökas.
– Om reglerna går igenom så gör man en bedömning att de är skadade eller försämrade. Det finns tre nivåer. Påpekande, anmärkning och körförbud. Det kommer också att bli kontroll av mjukvara och andra saker, det är många punkter, säger Anders Gunneriusson.
Läs även: M Sverige varnar: Myt att elbilar inte behöver service