Det råder stora prisskillnader i världen, särskilt när det kommer till laddbara bilar, visar en genomgång gjord av den brittiska prisjämförelsesajten Confused.
Företaget har undersökt hur slutpriserna för konsument skiljer sig på olika bilar i olika länder. När det kommer till bilar med förbränningsmotor visar det sig då att priserna generellt sett är lägst i Nordamerika och Östeuropa, medan de är dyrast här i Norden och den lilla stadsstaten Singapore.
Tittar man på elbilar som Tesla Model 3 är det istället Macau som den är billigast i, följt av Kina, Rumänien, Japan, Frankrike och Norge. Dyrast är den i Singapore där man får betala mer än dubbelt så mycket för en Model 3 än i Macau. I pristoppen för Tesla Model 3 följs Singapore av Israel, Sverige, Tjeckien och Danmark.
Inte dyrast i Sverige
Nyhetsbrevet omEV har kompletterat Confuseds undersökning med en egen med inriktning på Europa. Genom att jämföra listpriserna på grundmodellerna av de populära elbilarna Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 och Renault Zoe i åtta europeiska länder.
Anledningarna till att priset varierar kan dels bero på hur bilarna subventioneras vilka olika utrustningsnivåer och modellvarianter som finns att köpa i just det landet. Många bilköpare i länder med lägre medelinkomst än i Sverige (exempelvis Rumänien) har inte råd att köpa bilar med samma utrustning som svenskarna.
Detta betyder dock inte att bilarna alltid är dyrast i Sverige, ett exempel på detta är att Volkswagen ID.3 är dyrare i Frankrike än Sverige.
Generellt är priserna på elbilar lägre i länder vars styre satsar på elektrifiering, särskilt när eventuella subventioner inkluderas – vilket omEV inte gjort i sin priskoll.
Tabell 1: Volkswagen ID.3 (58 kWh)
| Land | Pris exkl. moms (SEK) | inkl. moms (SEK) | Momssats (procent) |
| Sverige | 362 320 | 452 900 | 25 |
| Tyskland | 335 374 | 399 095 | 19 |
| Frankrike | 401 235 | 481 482 | 20 |
| Nederländerna | 391 869 | 474 161 | 21 |
| Portugal | 337 239 | 415 657 | 23 |
| Polen | 352 846 | 434 000 | 23 |
| Ungern | – | – | 27 |
| Tjeckien | 428 355 | 518 310 | 21 |
Volkswagen ID.3 är, exkluderande moms, 28 procent billigare i Tyskland jämfört med i Tjeckien.
Tabell 2: Tesla Model 3
| Land | Pris exkl. moms (SEK) | inkl. moms (SEK) | Momssats (procent) |
| Sverige | 455 336 | 569 170 | 25 |
| Tyskland | 418 783 | 498 352 | 19 |
| Frankrike | 395 930 | 475 116 | 20 |
| Nederländerna | 447 067 | 540 951 | 21 |
| Portugal | 456 187 | 561 110 | 23 |
| Polen | 415 978 | 511 653 | 23 |
| Ungern | 407 282 | 517 248 | 27 |
| Tjeckien | 480 448 | 581 342 | 21 |
Tesla Model 3 är, exkluderande moms, 21 procent billigare i Frankrike jämfört med i Tjeckien.
Tabell 3: Renault Zoe (50 kWh)
| Land | Pris exkl. moms (SEK) | inkl. moms (SEK) | Momssats (procent) |
| Sverige | 322 392 | 402 990 | 25 |
| Tyskland | 293 246 | 348 963 | 19 |
| Frankrike | 296 196 | 355 435 | 20 |
| Nederländerna | 318 828 | 379 732 | 21 |
| Portugal | – | – | 23 |
| Polen | 280 748 | 345 320 | 23 |
| Ungern | 293 796 | 373 121 | 27 |
| Tjeckien | 323 384 | 391 295 | 21 |
Renault Zoe är före moms 15 procent billigare i Polen jämfört med i Tjeckien.
Elbilarna som omEV tittat på är alltså genomgående dyrast i Tjeckien, där elbilsförsäljningen också är låg. Vilka länder det är billigast att köpa elbil i varierar, och lika väl Sveriges placering i prisspannet.