Hoppa till innehåll

Undersökning: Svenska bilförare stänger av livräddande system

Moderna bilar innehåller flera assistanssystem som ska förhindra olyckor. Ändå väljer många svenskar att stänga av systemen.

Allt fler förarstödsystem blir lagstiftad standard för att minska antalet allvarliga olyckor och dödsfall på vägarna. Men många gillar inte hur systemen fungerar och stänger av dem.

Folksam har låtit Sifo Kantar undersöka hur många som inte använder assistanssystemen. Undersökningen rör tre olika system:

  • Adaptiv farthållare (ACC) reglerar farten och avståndet till bilen framför utan att styra.
  • Filavåkningsvarnare (LDW) varnar när du kör över exempelvis mittlinjen med ljud, symbol, eller lätt vibration (styrning) i ratten
  • Filhållningsstöd (LKA/LKAS) håller bilen i mitten av körfältet.

Det system som antagligen irriterar flest, Hastighetsvarning ISA, är nyast och ingår inte i undersökningen.

26 procent (38 procent kvinnor, 15 procent män) väljer att inte använda adaptiv farthållare.

16 procent (18 procent kvinnor, 15 procent män) har valt bort filavåkningsvarnaren.

29 procent (40 procent kvinnor, 19 procent män) använder inte filhållningsstöd.

Irritation och okunskap ligger bakom

Anledningen till att systemen inte används skiljer mellan könen. Män anger bristande körupplevelse medan kvinnor i större utsträckning anger kunskapsbrist.

– Även om det känns ovant och kanske lite obehagligt när ratten vibrerar eller rycker till så är det viktigt att man använder systemen, säger Folksams trafikforskare Maria Klingegård och hänvisar till som visat att filavåkningsvarnare skulle kunna halvera antalet singel- och mötesolyckor där föraren ofrivilligt korsar antingen sido- eller mittlinjen.

– Både kunskapsnivå och körupplevelse behöver bli bättre. Här spelar biltillverkarna, väghållare och de som utvecklar förarstödssystemen en viktig roll, fortsätter Maria Klingegård.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volkswagen

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.