1948 startade tillverkningen av terrängbilen Land Rover. Det första exemplaret fick chassinummer 860001 och var tänkt att ges till den brittiska kungen, men köptes i stället av en professor i Newcastle.
Bilen såldes senare för 15 pund till en bonde. Till slut övergavs bilen och lämnades åt naturen. Många Land Rover-entusiaster har sökt efter ur-Land Rovern som har registreringsnummer JUE 477. Ryktena har varit många genom åren och flera har försökt hitta den mytomspunna bilen.
Till slut kom någon ur-Land Rovern på spåren och hittade den i ett förfärligt skick. Bilen var i stort sett helt av på mitten. Den var dock komplett.

Familjen som ägde bilen valde att sälja den på auktion. Köpare blev miljardären sir Jim Ratcliffe – mannen bakom den Land Rover-inspirerade terrängbilen Ineos Grenadier. Han valde att renovera bilen och gav uppdraget till Land Rover-experten Julian Shoolheifer.
– Den var i det värsta skick jag någonsin sett en Land Rover vara i, berättar Julian Shoolheifer.
Då bilen har en unik historia valde Julian Shoolheifer den mödosamma vägen att reparera så mycket som möjligt i stället för att enkel byta ut delar. Till slut kunder Shoolheifer överlämna en fullt körbar ur-Land Rover till en överlycklig sir Ratcliffe.
För att visa bilens duglighet valde sir Ratcliffe att köra den genom Gobiöknen i Mongoliet och Kina. Ett test som JUE 477 klarade galant.