Bilförsäljningen i USA visade en liten återhämtning under april även om samtliga märken noterade minussiffror. Ford, Honda och GM visade mindre tapp än Toyota och Nissan.
Ford och GM minskade båda sin försäljning med 33 procent under april, jämfört med april 2008. Honda backade 25 procent, vilket var lägst bland storsäljarna.
Toyota USA noterade en minskning med 41,9 procent och Nissan North America med 37,8 procent.
Totalt såldes i USA 819.817 nya personbilar och ”trucks” (suvar och lätta lastbilar) under april, vilket var en minskning med 34,3 procent mot året före. Det motsvarar en beräknad årsförsäljning på 9,5 miljoner fordon, vilket är en ökning mot februari, då takten motsvarade 9,1 miljoner sålda på helåret. Den senare årssiffran var den lägsta på 27 år.
Fords minussiffra för april inkluderar Volvo, som tappade 36,9 procent mot föregående år. Ford sålde i april fler bilar än Toyota, vilket var första gången sedan mars 2008.
Chrysler, som nu är försatt i konkurs, tappade under april 48 procent jämfört med april 2008. Privatförsäljningen föll med 39 procent medan Chrysler tappade kraftigt på företagsförsäljningen: minus 66 procent.
För GM däremot ökade försäljningen till företag medan privatförsäljningen minskade 48 procent.
Bland GM:s åtta varumärken noterade Buick, Cadillac, Chevrolet och GMC de minsta minskningarna. Det är de fyra märken som GM kommer att behålla, enligt överlevnadsplanen. Chevrolet klarade sig bäst, men ett tapp på 26,7 procent.
Smart backade för första gången
Daimler AG tappade 31 procent i april, vilket inkluderade en minskning för Smart på 49,9 procent – den första negativa siffran för minibilen sedan introduktionen i USA i januari 2008.
Konsumenternas förtroende för ekonomin ökade i april jämfört med mars i år, enligt marknadsundersökningsgruppen Conference Board. Index steg från 26,9 till 39,2. Referensåret för konsumentförtroende är 1985, då index var 100.
Försäljningstakten minskade under senare delen av april, vilket enligt Fords marknadsanalytiker George Pipas får tillskrivas ”CNN-effekten”. Konsumenterna tvekade med bilköp på grund av alla mediarapporter om turbulensen kring främst GM och Chrysler.
Hittills i år, januari till och med april, har det i USA sålts 3.024.365 personbilar (inkl ”trucks”). Det är en minskning med 37,4 procent mot samma period förra året.