Hoppa till innehåll
Recharge

Utmanaren Mitsubishi Outlander PHEV gör entré

Den fjärde generationens Mitsubishi Outlander är här – en flaggskeppsmodell med laddhybridteknik, förbättrad drivlina och högre komfort. En ny PHEV-orit?

John Sempill

Mest intressant här lär vara den nya drivlinan: en kombination av en fyrcylindrig motor och två elmotorer. Jämfört med den tidigare generationen har nya Outlander fått en effektökning med omkring 40 procent.

Batterikapaciteten på 22,7 kWh möjliggör en helt elektrisk räckvidd på upp till 87 km. 

Men innan du gäspar bort dig kan vi meddela att bensinmotorn är en optimerad version av enheten som stoppades in i den tidigare generationen: bland annat har avgassystemet förbättrats för att ge mer kraft och bränsleeffektivitet.

Totalt ligger systemeffekten på 302 hk och bränsletanken sväljer i sin tur 55 liter. 

För dig som vill veta – vem vill inte veta detta i ärlighetens namn – är 0–100 km/h-tiden 7,9 sekunder. Enbart på el kommer du upp i den olagliga hastigheten av 135 km/h. 

Läs även: Mitsubishis laddhybrid Outlander har svenska priser

För sinnesro meddelar Mitsubishi att nya Outlander täcks av den sedvanliga femårsgarantin komplett med rostskydd à la tolv år.

Läs även:

TEST: Suvar från Mitsubishi, Seat och Toyota

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Mitsubishi

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.