De största förändringarna hittar vi interiört. Nu erbjuds ett Signature Interior Pack som kommer med 14-vägs elektriskt inställbara säten med värme-, kyl- och minnesfunktion. Baksätet har även den kylning och värme.
Köper man en Defender med tredjerad (finns till 110 och 130) har sitsen även här värmeslingor. Dock ingen kylning.
Windsor-läder och stolar som gjorts i sammarbete med danska Kvadrat ska ge ytterligare en dimension av premiumkänsla. Och även övriga delar av kupén har fått nya material som är mjukare än tidigare.

Mindre detaljer som också ingår är Suede cloth-inklädnad på vissa platser, en metallgrå pulverlackad balk och gjutna detaljer i Satin Black med element i krom.


Specialutgåva av Defender 110 kallad Sedona Edition presenterades samtidigt. Den har, utöver den exklusiva röda lacken, Extended Black Pack med detaljer i färgen Narvik Black Defender.
Sedona Edition står på 22-tums Gloss Black lättmetallsfälgar och har ett karossfärgat reservhjulsskydd baktill. Tillbehörslåda på sidan av bilen i karossfärg (som ni kan se på bilden längre upp) är valbar.

En av de större nyheterna för de som vill ha en så flott upplevelse som möjligt är de nya kaptensstolarna som går att välja till den längsta Defendern, kallad Defender 130. Dessa stolar har både kylfläktar och sätesvärme.

OCTA – Starkaste Defendern någonsin

Häftigast av de alla är kommande Land Rover Defender OCTA som ännu bara visats med kamouflering. Den introduceras 3 Juli 2024.
Än så länge har inte mycket information släppts om bilen men att den har en maffig dubbelturbo-V8 med mildhybridsteknik och att OCTA blir den kraftfullaste Defendern någonsin vet vi.
Den nya offroad-värstingen kommer med 6D Dynamics-luftfjädring, för första gången på en Defender. Dämparna är hydrauliskt sammankopplade och ett system för att motverka rörelse i längs- och sidled finns också.
Detta ska innebära att OCTA kan hålla sig nära på helt plan även under acceleration, bromsning och i kurvor samtidigt som den tillåter hög flexibilitet vid offroadkörning.

Priset för OCTA har Land Rover inte släppt men nära på två miljoner är att vänta. Dagens Defender V8 (med ”ynka” 525 hk) går lös på 1 629 900 kronor i tredörrarsutförande.
Vill man ha en OCTA är det bäst att kontakta en återförsäljare redan nu för att registrera sig för en av de förhandsvisningar där bilen kommer gå att konfigurera och förbeställa. Antalet platser är begränsade.
Se Land Rover sätta bilen på prov i videon nedan.